KM i hoppning, 21 oktober 2012

I söndags anordnade vi klubbmästerskap i hoppning på Hageby! Detta var det sista av våra tre KM, och hur det gick i dressyren kan ni läsa HÄR och fälttävlan HÄR :)

Tävlingsklass 1 meter
Som förklass till KM-klassen red vi en helt vanlig tävlingsklass. Enda skillnaden var att vi fick tävla mot ponnysarna, haha! Alla andra storhästarna hade nämligen valt att rida en CR som förklass istället. Höjden var valfri, så valet föll ganska enkelt på 1m :)
På framridningen kändes hon lite loj och off, men sen blir ju min inverkan ungefär sääämst när jag sitter i hoppsadeln också. Har verkligen supersvårt att komma åt henne och få henne att bjuda ärligt så att jag har lite att "ta av" när sidor ska loss osv. Det bästa brukar helt enkelt vara att försöka ta galopp rätt tidigt och låta henne rulla på ett par varv med mig i lättsits, bara för att hon verkligen ska komma igång ordentligt. 
Vi var sen sist ut i klassen i och med att vi hoppade högst. Rundan vi gjorde var inte super, men helt okej! Hon småbrallade och sparkade lite, men det brukar hon ju göra när det kommer till inomhussäsong. Och även om det stör rytm och så, så så länge hon gör det med glädje och inte precis innan hinder så är det bara bra. Då hoppar hon som bäst sen ;)
I alla fall så skulle jag ha ridit lite nogrannare och jobbat ihop henne mer. Hon blev lite lång och då blir avstånd och sånt mest ett lotteri. Dessutom så går det ju inget vidare att rida omhoppning när hon inte är ihop, hehe ;) Nä, omhoppning måste vi träna på och jag måste skärpa till mig. En gång la jag henne helt åt skogen, men snäll som hon är tar hon det ändå skruttan ♥
Vi slutade på 0+0 fel, men eftersom omhoppningen inte var mycket att hänga i julgranen så blev det ingen placering. Även om vi hade gjort en bra omhoppning så hade vi nog inte haft speciellt mycket chans mot de små pluttponnysarna som vänder på en femöring iofs ;)

KM-klass 1 meter
Egentligen så gick KM-klassen i 90 cm i år, för att vi råkade skriva fel i proppen och för att fler skulle kunna delta. Men jag och Pepsi valde att skutta 1 m ändå, det kändes liksom mycket roligare och mer värt :) 1,10 känns lite för trångt för i vårt ridhus också..
Denhär rundan gjorde vi ganska så väldigt mycket bättre :D Jag gick ut sist även här, och det var dittils bara en dubbelnolla. Det var (såklart) Amanda och Zäta, och att rida snabbare/snävare än dom när vi dessutom skulle hoppa 10 cm högre det såg jag som ganska så nästan omöjligt. MEN, skam den som ger sig ;)
Jag satte en kortare och lite mer elekrisk galopp i Pepsi och vips så var vi i omhoppning! Vi körde gärnet ungefär, och ja. Teamwork säger jag bara! Så himla bäst var hon, hon var med, hon hjälpte till, hon bjussade och verkligen ställde upp :'D Bääääästa ♥ Landade vi i fel galopp så bytte hon i nästa språng, hon var med på att lägga sig lite större för att det skulle flyta på och svänga det gjorde hon också. Vi kan juuuu!!
Mot sista hindret slog mig tanken "Men åh, vi kommer ju tvåa oavsett tid så varför red jag fort?" haha. Fatta då känslan när man får höra att vi var 6 ynka hundradelar snabbare och lyckades vinna :DDD Klubbmästare i både hoppning och dressyr 2012 för privathästar, det är tusan inte dåligt ni!! VÄRLDENS BÄSTA PEPSIII ♥♥♥

Tyvärr inga filmer filmade :( Men supersnälla Ida fotade lite, så här får ni några bilder på min vackra :')




Kommentarer
Postat av: zuzanna

Hej !
Grymt fin blogg !
Allt bra med dej och Pepsi ? :)
Kram Zuzanna :)

Svar: Tack så mycket! Jadå allt är bra med oss! :)
// Hillevi

2012-10-25 @ 10:40:08
URL: http://mashmelllow.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: