Dagarnas ridpass

Söndag kväll och jag tänkte avsluta veckan med att dra lite om de senaste ridpassen, vilket jag har missat, innan jag släcker lampan och somnar. 

I torsdags var vi ute på mörkertur och första riktigt ordentliga snöturen :) Till sällskap hade vi Ewe och hennes lilla islandshäst Hrokur, trevligt tyckte både jag och Pepsan :D Jag tänkte att Pepsi skulle vara lite trött efter tisdags-trim och hoppträning på onsdagen, men icke! Borde lärt mig att hon aldrig är trött nu för tiden, haha ;) Tog i alla fall hacket, vilket jag inte skulle gjort... Första traven så började hon blåsa/småfrusta så som hon alltid gör när hon är lite extra full i bus. Efter att vi travat över ett fält skulle vi kliva över ett dike, men det tyckte Pepsi var på tok för läskigt! Hur ska det bli fälttävlanshäst av henne egentligen?? haha ;) TRÄNING! Efter mycket om och men kom vi i alla fall över diket, och resten av turen gick det mest fortare och fortare. Lite brall hann hon med i farten, men mest gick det bara galet fort. Och när jag rider på hacket och Pepsi har fått upp farten finns inte precis nån broms. Och när man märker det så går det från att vara jäkligt kul till att nästan bli obehagligt. Fick tillslut stopp på min galning genom att ta med båda händerna i ena tygeln och styra mot skogen, puuuha! Resten av turen fick hon trängas i rumpan bakom Hrokur. Så hädanefter får vi nog hänga undan hacket, i alla fall om vi ska ut och galoppa över fälten! Man lär sig alltid nåt ;)

I fredags traskade vi bort tillsammans till ridhuset på andra sidan vägen för lite tömkörning. Vi har verkligen kommit på det där med styrning mycket bättre nu, och ridvägar, volter osv är nemas problemas i skritt och trav. Förut blev det mest runt fyrkanten ;) Efter lite uppvärmning satte jag lite tryck i henne och jäklar ni, då gällde det att hänga med! Hon ångade på med mig hängandes i tömmarna typ, haha ;) Hade lite väl mycket i handen med andra ord, men samtidigt så är det  bättre än så som det varit tidigare att hon "glappat ur" och hamnat på bogarna. Med mer styrka så kommer hon orka bära sig bättre själv och inte behöva lika mycket "hjälp" i min hand. I alla fall, så gjorde vi inget direkt avancerat utan bara lite av varje. Fick till några fina övergångar, vilket varit svårt på töm tidigare så det får vi plus för :D Och avtravningen får Pepsi massor av guldstjärnor för! Hon behöll trycket när jag släppte ner henne och bad henne bära sig lite mer själv, och fick till en riktigt fin takt och balans :) Nöjda traskade vi hemåt igen, Pepsi knappt ansträngd och jag helt slut haha :P

På lördagens schema stod uteritt! Vi tog en ordentlig tur bort till några av skogens bästa galoppbackar och myste lite :) Tog bett för säkerhets skull, och då funkade bromsen bättre ;) Pepsi tyckte inte det var lika kul att galoppa ensam, men var däremot betydligt mer kontrollerbar än hon är med sällskap :) Lite lagom sådär var hon, småbusig och framåt men inte galen. 

Även idag har vi passat på att utnyttja den mysiga snön och ridit ut i skogen :) Till Pepsis stora förtjusning, och min med för den delen, sällskapade vi med Linda på Wilja och Nilla på Moose. Pepsis bästa buskompisar med andra ord, hehe ;) Vi red "vanliga rundan" med en liten extra sväng, och man kan verkligen säga att hästarna börjar kunna den rundan nu. Vet exakt var det är trav, vart det är galopp osv. Söta är dom när de taggar! Till en början gick det ganska så lugnt till, eller okej lugnt är synd att kalla det men det var inte kaninhopp i varje språng i alla fall ;) Pepsi var perfekt pigg och glad, och busade lite hit och dit. Sista galoppen sen var dock Wilja framför och när hon drog igång sitt studsande kunde inte Pepsi hålla sig längre. Ett rejält hopp rakt upp i luften så att matte tappade ena stigbygeln och fick försöka klämma sig fast bäst hon kunde i resten av allt bus och brall samtidigt som hon höll på att dö lite av skratt och lycka. DET var precis vad vi behövde, en rejäl urladdning kan man säga och Pepsi var sååå glad! Klackarna i taket bara, så sjukt kul!!

Efter en massa snömys är vi nu taggade på att trimma imorgon :D Och på fredag ska vi dressyrträna, längtar!!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: