Behandlad av equiterapeuten

Klockan är halv sju och jag är redan hemma, vad hände där egentligen?? haha, tillhör verkligen inte vanligheterna. men gud vad skönt det är att vara i stallet när det är ljust och sen ha hela kvällen till att fixa och mysa hemma i värmen :) 

Jobbade bara till 11.30 idag, lite lagom sådär! Åkte förbi Granngården på hemvägen dels för att köpa betfor till jobbet, och sen passade jag även på att köpa en sadelgjordstunnel till Pepsi som fått lite lite skav. Hoppas det hjälper! Vidare till stallet för att plocka in Pepsi och Layla som fick lite lunch att käka på i väntan på att equiterapeuten skulle komma. 

Linda Söderberg Fång har jag valt som equiterapeut efter flera rekommendationer, och jag är supernöjd! Hon har behandlat Pepsi en gång tidigare, i slutet av november, och i dag var det dags för andra besöket. Har inte känt att jag haft några direkta problem, utan ville mer göra en koll i höstas när vi ändrat träning och sadlar osv. Sen skjuter och brallar hon ju en himla massor, och även fast hon alltid verkat göra det av glädje och bus så var det skönt att få bekräftat att det inte beror på spänningar/ömhet. 
I alla fall, förra gången var Pepsi lite lite sne samt hade några små låsningar och spänningar runt dels bog och dels nacke som Linda fick släppa på. Men det "största" som hon behandlade var ländryggen, vilket jag berättade innan att jag visste var hennes svaga punkt. Tur att jag hade rätt ;) Hon har ganska lång rygg och är överbyggd bak, vilket gör att hon har svårt att sätta sig/vinkla bäckenet korrekt och då spänner hon även länden. Så förra gången fick hon lite laser där, två akupunkturnålar samt massage då såklart. Tipsen jag fick var också att använda värmekudde innan ridning samt stretcha ryggen efter ridning, vilket jag såklart gjort nu sen dess :) 

Idag kunde Linda säga direkt att hon var mycket bättre hela hon :D Bogarna var rörligare och hon var knappt sne alls längre. Ländryggen var lite öm på ett annat sätt nu, ett sätt som tydde på att hon börjat använda den mer rätt och jobba med den och var därför lite ansträngd pga det. Så det var ju ändå bra! Hon kommer troligen alltid ha en känslig länd oavsett hur stark hon blir, alla har ju nån svag punkt liksom. Men därför känns det bra med lite regelbunden koll så att hon kan få hjälp med den. Nu tyckte Linda dock att hon var så pass bra att hon inte behöver komma tillbaka förens fram till sommaren, så det känns ju superskönt :) Nu är det bara att köra på, och fortsätta med värmekudde och stretching för att hjälpa henne. Känns kalas!

Pepsi vilade såklart idag då efter behandlingen, så jag ryktade henne medan hon käkade upp lunchen och sen fick hon gå ut och sola sig medan jag gjorde iordning allt i stallet :) Imorrn ska jag jogga henne lågt och runt, och sen kör vi som vanligt igen. 

Kram H

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: