Snöstylte-problemet

Nu har ju mycket av all snö smält, men innan dess så uppstod ett riktigt irriterande problem som jag även haft tidigare år. Jag har inte velat sätta på Pepsi fasta vanliga snösulor när det varit så lerigt ute som det varit större delen av denna vinter, med risk för röta, tappskor osv. Därför letade jag efter andra alternativ och hittade s.k. "Polar pads" - snösulor som man skuvar fast under tåbroddarna och därmed enkelt kan ta av och på själv. Perfekt tänkte jag, och det var det så länge det fungerade.


En dag (mitt i januari när det var som mest snö) var dock båda tåbroddhålen i ena framskon helt nötta, gängorna så slitna att det var omöjligt att få fast broddarna. Skiiiiiit!! Detta innebar ju att jag inte kunde ha snösulor på någon av framhovarna, eftersom jag inte ville ha 4 brodd på ena och 2 på andra. Så jag fick plocka av så att hon hade 2 traktbrodd på varje och leta efter en ny lösning på stylt-problemet. Hittade då " Joursulan" som är en tjock gummisula man skär till och trycker in innanför skon. Jättesmart förutom att det var ett himla projekt att få dit dom (enligt min stallkompis Emma som har ett par) och så kostar de 400 kr/paret. Inte jättekul liksom att lägga 800 spänn på sulor, och så kanske man tappar en...

Joursulan.se

Ett annat alternativ var ju att ta ut hovslagaren och be honom byta ut skon, inte heller nån höjdare att behöva slå i ny söm osv i Pepsis redan rätt så dåliga framhovar och dessutom riskera att samma sak händer med hålen igen. Höll på att ge upp där ett tag innan jag slutligen kom på idén att göra egna liknande joursulan. Förra året om ni minns gjorde jag egna sulor av glasslock, men dom satt bara några ridturer innan dom lossnade. Googlade fram tipset att använda tunna, mjuka skärbrädor istället, så jag tänkte att det var ju värt ett försök! Måttade och trixade verkligen ordentligt så att de skulle passa perfekt innanför skokanterna och mot strålen. Det gav resultat och när jag väl fått till dom så satt de som en smäck! :D Vågade mig till och med på att ha dom på i hagen, lyckan när jag kom dagen efter och kunde ta in Pepsi utan en enda stylta trots värsta kramsnön :))) Sulorna satt en hel vecka (dygnet runt) innan jag häromdagen bestämde mig för att plocka av dom eftersom nästan all snö smält. En nödlösning, men jag är så glad att det funkade! Allt går bara man vill och är tillräckligt envis ;) Till nästa vinter blir det fasta sulor!


Lånad bild härifrån
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: