Lokal dressyr VHSK 24 mars 2013

Först och främst, kul att några av er vågade kommentera vad ni tyckte! Jag tackar så hemskt mycket för både beröm och kostruktiv kritik, verkligen nyttigt och roligt att få ta del av flera olika synvinklar på det hela :) Suger in och plockar med!

LB:1
Jag har kommit fram till att Pepsi behöver en stunds framjoggning innan hon släpper till, för på senaste har det verkligen märkts tydligt. De första 5-10 minuterna känns hon oftast väldigt seg och stel, inte alls speciellt bra. Men, när hon har fått värma lite så förändras det hela och DÅ kan vi fortsätta där vi slutade dagen innan :) Precis såhär var det på första framridningen i söndags, till en början lite motsträvigt men avslutningsvis fin känsla!
Inne i själva "tävlingsridhuset" segade hon till lite, blir automatiskt lite spänd. I collectingring kändes hon dock helt ok ändå. När vi fick komma in mellan dressyrstaketen innan vår start sen så hittade hon en massa läskigt. Domarbordet och den öppna läktaren var typ monster, och likaså en stor vit skylt som satt på sargen. Försökte att inte göra så stor affär utav det, utan bara försöka sätta henne och hennes koncentration inom ramen. Dock inte det lättaste! Började sedan programmet på ungefär sämsta sätt, hon typ vägrade börja trava efter halten :O Trodde att hon skulle bajsa men nej, vet inte vad det var, motorstopp!? 
Förutom att hon sen var spänd på ena kortsidan och vid skylten, så tyckte jag att vi gjorde ett ganska så bra program! Hon börjar hitta bärighet, balans och påskjut mer och mer även om hon inte är så stark i det ännu.
Resultatet blev 63,621%, och 12:a av 36 startande, vilket jag tyckte var en rättvis bedömning. Slutkommentaren var något i stil med "Trevlig uppvisning på häst med mjuka rörelser. Bitvis spänd i galoppdelen"

LA:1 (debut lokalt)
På framridning numero 2, alltså till LA:n, så kändes det att hon nyligen gått en klass då hon inte alls var stel och seg i början. Tvärtom var hon mjuk och fin, och vi kunde fortsätta med att finslipa litegrann på några skänkelvikningar och förvända galopper. Hon gjorde allt bra och vi blev klara perfekt i tid att gå in i collectingring och skritta lite innan vår start. 
Nu var jag riktigt taggad, eftersom jag visste att hon skulle ha släppt den värsta spändheten. Jag hade rätt, och överlag är jag jättenöjd med vår lokala LA-debut :D Vi hade inga direkta missar (förutom första galoppfattningen) och hon kändes avslappnad, nöjd och tuffade på i en bra takt med låg nacke och bra bakbens/ryggverkan! Visst, formen är inte hög, snygg, och "flashig", men vi är helt enkelt inte där ännu. Första prio är bakben och rygg, och sen kommer hals och nacke liksom! Om jag ska gå igenom de olika delarna lite kort så blir analysen såhär:
10-metersvolterna gör hon bra i både trav och galopp (lutar sig lite emot innerskänkeln, om jag ska klaga).
Skänkelvikningarna behåller hon formen bra i (vilket tidigare varit ett problem) men har lite svag och ojämn tvärning.
Ökningarna börjar hon med bra påskjut men sen tappar jag takten och hon springer ifrån sig själv litegrann
Ryggningen gjorde hon förvånansvärt bra (har knappt gått att rygga förut, då hon inte förstått vad jag menat) inte sååå motsträvigt men tyvärr lite snett.
Förvända galopperna är svaga och jag lyckas inte riktigt få henne rak. Med mer ridning från min sida och lite mer styrka i det hela så tror jag att de kommer bli super!
Halterna tål som vanligt att tränas på! Först och främst måste hon stå stilla direkt, och så måste jag få henne att stanna mer för sitsen än handen för att hon inte ska bli över tygeln.
Sist men inte minst så har vi faktiskt kommit en bit med galoppfattningarna nu :D Den första, den från skritt, är katastrofal, men den andra är ok och den tredje är till och med BRA :)))
Summa kardemumma så finns det mycket att slipa på, men det känns ändå helt rätt att gå upp till LA. Det är en utmaning för oss att genomföra ett bra LA-program, men det är absolut inte omöjligt! 
Resultatet här blev 57,632% vilket var lite väl snålt tycker jag. Hade hoppats på upp emot 60%, men domarna dömde väldigt olika (hela resultatlistan var typ omvänd mellan klasserna) och hon som dömde LA:n verkade vara lite mer för högresta hästar. Menmen, slutkommentaren var i allafall rättvis, bra och rolig att få :) "Utvecklingsbar häst, mjukt ridet. Behöver bli starkare för att orka bära sig stadigt i lodplan
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: