Lokal hoppning Nyköping, 27 januari 2013

I söndags rullade transporten för första gången i år mot tävling :) Nyköpings Ridsällskap anordnade lokal hoppning, och Pepsi och jag säsongsdebuterade alltså med två klasser hos dem.

95 cm
Första klassen var tävlingsklass på höjden 0,95m. Kul tycker jag att de kör så istället för 90-clearround, för clearround är så trist haha ;) I alla fall så var Pepsi lite loj på framridningen/framhoppningen. Bestämde mig för att inte pressa henne utan låta henne rulla på i "comfortzonen". Dock var det ingen vidare bra taktik, utan jag skulle väckt upp henne mera. Inne på banan var hon väldigt spänd, och när hon blir spänd bli hon väldigt seg i reaktionerna och svår att sätta tryck i. Och har hon inget bra tryck i galoppen, då blir hoppningen inget vidare heller. Inget jämnt flyt fick vi till, och båda var lite för "oengagerade". Haha, titta bara på hinder nummer 2 när hon river, ser liksom ut som om vi bara kliver över. Det "svåraste" hindret på banan var en oxer precis intill den öppna läktaren med gulgröna "tavlor" som utfyllnad inuti. Pepsi är verkligen inte ett fan av just sådana "tavlor" så i sista sekund hann hon smita förbi utan att jag var beredd. Klantigt av mig att inte vara beredd, men jaja. Som sagt, ingen bra runda. Alldeles för "mellanmjölkig" och tråkig!
Resultatet blev 8 fel.

               
100 cm
Till andra klassen bytte jag taktik och vi jobbade på i ett friskare tempo på framridningen/framhoppningen. Mycket övergångar och tempoväxlingar fick det bli, och jo visst blev det allt bättre! Hon var fortfarande spänd inne på banan (ser inte direkt ut så, men det känns kan jag tala om och det är då hon inte svarar ärligt framåt), men jag gav mig tusan på att få fram henne någolunda i alla fall. Även om inte galoppen blev så energisk och rytmisk som man skulle önska, så skuttade hon ändå bra denna klass tycker jag! :) MEN, givetvis skulle jag klanta till det. En missad liten halvhalt innan sexan som gjorde att vi kom i mellanläge och det blev ett stopp. Usch så klantigt och inte ens värt att visa, skäms på mig! Är bortklippt ur filmen. Red i alla fall de sista tre hindrena, och de hoppade hon väldigt enkelt :) Åh, känns så surt att jag skulle göra den där dumma missen när det i övrigt kändes så enkelt. Menmen, summa kardemumma ingen toppenrunda men helt ok ändå (förutom mitt klantfel då). Äsch, nästa tävling då är hon förhoppningvis mindre spänd och mer påverkbar och med på noterna, det var ju trots allt första på 4 månader så att vi är lite ringrostiga är inget konstigt.
Resultatet blev i alla fall 4 fel.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: