Ridfröken

Igår blev en sen dag, kan man säga. Slutade skolan strax innan fyra och då blev det raka vägen upp till stallet för att hinna borsta och mysa en stund med Pepsi. Kl. 17.15 började jag nämligen jobba, på ridskolan, och slutade inte förens vid 21. Då hon som vanligtvis har lektionerna på måndagar inte kunde ha dem igår, fick jag hoppa in och leka ridfröken :) Superkul!

Tidigare har jag bara haft lite privatlektioner, och framförallt barnlektioner för nybörjare. Och det är kul på sitt sätt, men igår fick jag ha en grupp som precis börjat med galopp, en av våra bättre ungdomsgrupper och en vuxengrupp. Hoppning stod dessutom på schemat för de två senare grupperna! Verkligen en utmaning, och även om jag saknar erfarenhet och vana så tycker jag att det gick helt okej :) För att vara första gången i alla fall!

Första gruppen var bara 5 stycken (3 st som inte kom) vilket var väldigt skönt då jag kunde lägga mer tid på varje elev. För deras del blev det mycket övergångar och små volter, samt lite balansövningar över bommar :) De verkade ha kul och vara nöjda! :D
Andra gruppen, alltså ungdomsgruppen, hade jag letat fram en ganska egentligen simpel hoppövning men som krävde en del av ryttarna. Fokus var i alla fall på lydnad och lösgjordhet, och huvudövningen innehöll snäva svängar och volter mellan hindren. Tyvärr var de hela 9 stycken, vilket gjorde att det blev lite trångt, lite rörigt och lite svårt att hinna med allt! Men ja, annars gick det väl rätt bra :) Även om de tyckte övningen var ganska svår, så sa flera i alla fall att de tyckte att den var bra! 
I sista gruppen hade jag flyt, då de bara var fem stycken varav två var fodervärdar som passade på att rida med. De gjorde samma övning som gruppen innan, och i de gjorde den verkligen riktigt bra allihopa! Precis så som jag hade tänkt (y) De tog till sig av instruktionerna, och eftersom de var hälften som många som i gruppen innan så fick de plats mycket bättre :) Toppennöjd!

Var himla roligt att ha lite mer avancerade grupper måste jag säga :D Dock har jag lätt att bli väldigt besviken på mig själv om inte allt blir sådär perfekt som jag tänkt mig. Som t.ex. när det blev lite rörigt på den mittersta lektionen, och jag känner att jag inte hinner hjälpa eleverna så mycket som jag skulle vilja. Menmen, övning ger färdighet och det var ju faktiskt första gången! Det är minsann inte lätt att på ca 1 timme hinna instruera 9 st elever samtidigt som det ska fixas hinder och förklaras övningar osv. Men nu är jag om möjligt ännu mer taggad till ridledarkursen i sommar, ska bli riktigt gött att få lite mer "kött på benen" och lära mig mer om att undervisa och sånt! 

Idag förresten är jag ridfröken igen, nu när jag har ångan uppe ;) Idag är det dock "bara" tre ganska korta barnlektioner, så det blir lite lugnare :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: