Utvärdering tävlingsplats, Ekängen



Framridning
Framridningsbanan var ute i en paddock, 20x60 m, och underlaget där var sand. Det var relativt gott om plats där och nära till tävlingsbanan. Bra att det sladdades mellan klasserna, för i slutet av första klassen (när jag red fram) så var det lite mjukt och djupt på kortsidorna och i hörnen.
Fanns tyvärr inte så mycket vägar eller plats att skritta fram på innan man gick in i paddocken. Jag gillar när det finns kanske nån skogsstig, kort slinga eller så för då kan man få komma bort lite och andas, fokusera och skritta fram/av ordentligt. Så det var väl ett minus.

Servering/cafeteria
Jag kikade bara in en snabbis och handlade ingenting. Gör nästan aldrig det om jag själv tävlar, kan inte äta förens efteråt när alla nerver har släppt ;) Såg i alla fall trevligt ut, alltid lite mysigt när det är "ombonat" och som ett vanligt rum tycker jag.

Tävlingsbana
Tävlingsbanan var ett ridhus, också det på 20x60 m. Underlaget var flis, vilket inte direkt är min personliga favorit (var bla det vi hade hemma i vårt ridhus innan vi bytte, det som blev så halt). Det höll sig dock bra för dressyr, något ojämnt vattnat men annars sladdat och fint! I övrigt väldigt ljust och fräscht ridhus, med många speglar. Trevligt med både öppen läktare och ett inglasat rum med fönster mot själva banan, även om Pepsi tyckte det var lite läbbigt eftersom hon inte är van ;) 

Funktionärer
Träffade inte på så där jättemånga funkisar, blir ju så när det är dressyr. Men de jag träffade var väldigt väldigt trevliga!

Priser
Priserna var det verkligen klass på, för att bara vara en helt vanlig lokal tävling. Alla placerade fick rosett, plakett, anmälningsavgiften tillbaka och hederspris. Annars brukar det ju vara antingen pengar eller hederspris. Ettorna i klasserna jag red fick täcke, tvåan finfina schabrak och jag och den andra som kom trea fick plastrongnålar i lyxiga små sametsaskar :)
Sen fick alla som genomfört sin ritt en påse med äpple+morot till hästen och en festis till ryttaren, gulligt tycker jag :) En liten småsak som ändå förhöjer helhetsintrycket och "trevlighets-faktorn" ;)
Bara plus på priserna!

Allmänt
Jag har aldrig tidigare besökt Stall Ekängen och Ekängens dressyrryttare, men det kommer jag säkerligen att göra igen framöver. En trevlig och fräsch anläggning, lite "litet och mysigt" samtidigt som det var standard på det hela :) Kort och gott rekommenderar jag er absolut att åka och tävla hos Ekängen!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Underlaget på Ekängen kommer aldrig bli som det på Hageby var även om det är flis. Beror på hur det underhålls och vilken mängd. Fruängen tex har också flis och ett helt fantastiskt underlag även till hoppning. (: Hageby hade ju typ bara flis kändes det som och då blev det ju jätte halt. Gäller att det blandas om med sanden ordentligt. Måste dock vara toppen bra med det nya underlaget ni har fått, sånt vill vi med ha på Ekängen. Det sparar ju hästens ben alldra bäst. Kanske ännu viktigare för lektionshästarna egentligen som går där timme efter timme.

Svar: Vad bra då :) Slits ju inte heller lika mycket eftersom det inte är en ridskola, så det håller sig säkert bra! Menade inte att Ekängens var dåligt, utan anledningen till att jag inte gillar flis är just för att vårt var så dåligt, så jag har liksom ingen bra erfarenhet av just det underlaget. Japp, vårt nya är superduper och vi är hittils jättenöjda :D Gör verkligen skillnad och det blir mycket roligare att rida där. Ja precis, det tror jag också att det är!
// Hillevi

2012-09-13 @ 08:19:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: