Doma


Imorse var det alltså dags för mig och Doma att rida för Maria!

Har i stort sett bara ridit Doma själv tidigare, så det var verkligen super att få tips och råd :) Hon är ingen lätt häst det där ska ni veta, även om hon för ett lite otränat öga kan se så ut. Visst, kröka på nacken och se lite snygg ut är väl en barnlek, men det krävs en himla massa för att hon verkligen ska jobba rätt. Men bitvis idag var hon riktigt fin tycker jag, även om vägen dit är lite kämpig och krokig ;)

Doma är verkligen allt annat än lik Pepsi, vilket såklart gör det ännu svårare (och nyttigare såklart!!). För det första är hon typ knappt 2 dm större ;) Sen har hon bättre gång, vilket gör henne vääääldigt skumpig när man inte är van ;) Hon har mycket energi, och vill gärna springa fort istället för att sätta in bakdelen under sig. Hon har ännu lättare än Pepsi att bara "knäcka av" och glappa. 
Mycket häst att sitta emot så att säga när hon blir stark, men när hon väl kommer tillbaka utan att tappa tryck så blir det riktigt bra! Doma har tidigare i sitt liv gått Msv dressyr, och det är verkligen kul och lärorikt att sitta på en så fin och välutbildad häst men som inte gör ett dugg rätt när inte ryttaren gör helt rätt. 

Fast kan ju inte annat än säga att jag helt klart utan tvekan fördrar min fina lilla tjej, hon är bäst och passar mig himla mycket bättre ♥ Och som man brukar säga, det är inte bara bra att rida en annan häst för att man blir en bättre ryttare. Utan man uppskattar ju oftast sin egen ännu mer efter ;) Ibland kan jag ju liksom vilja att Pepsi ska var lite piggare och mer framåt i dressyren, men när jag sitter på Doma så tänker jag oftast "tur att Pepsi inte är såhär pigg och stark" haha. Nej men skämtåsido, mitt hjärta är bäst såklart men Doma är bra hon med! ;)

I alla fall, anledningen till att vi red lite för Maria  är framförallt för att Maria nämligen far till Cypern imorrn. Tanken är att fram till och med torsdag så får Domahästen nöja sig med mig, extramatte! Men det ska nog gå bra, hon brukar ju tycka att hon kan ha lekstuga då ;) haha. Till helgen kommer hennes ägare och tar hand om henne och rider!

Marias blogg hittar ni förresten HÄR om ni är intresserade! 

Har ni några frågor angående Doma så får ni såklart gärna ställa dom här, och kan inte jag svara på dom så kan Maria :)

Här är ett gäng bilder jag tagit på Maria och Doma! Visst är de snygga?? :D ↓














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: