Bett




Klart jag kan :) Är dock inte så många olika!

Dressyr
Sen det nu i år blev tillåtet att tävla dressyr på rakt bett så rider jag bara dressyr på ett rakt bett med fasta ringar. Blev överlycklig när jag såg att det skulle införas i TR, då hon alltid fungerat bäst på det. Hon är en häst som gärna "knäpper av" i nacken och bara sätter in näsan, samtidigt som bakbenen gärna åker på släpvagn efter ungefär ;) Men på det raka bettet upplever jag att hon bäst vågar komma fram och ta ett ärligt stöd, så att jag sen kan plocka upp henne med bakbenen under istället för bakom ;) 
Tidigare har jag prövat ett tvådelat med rörliga ringar, vilket inte funkade speciellt bra alls, och ett tredelat med fasta ringar. Det tredelade funkade okej, men det raka är helt klart bäst :) Dessutom gillar jag att det är ett så pass snällt bett som ligger stilla, känns liksom bra då såklart :D



Hoppning
I hoppningen har hon också alltid fått gå på det raka bettet med fasta ringar. Har dock varierat lite med mitt hackamore. Hon gillar hacket jättemycket, men blir lätt lite framtung. Anledningen till att jag hoppade lite på det var att jag tyckte att hon lätt tappade lite bjudning, och valde det därför för att hon skulle få lite med frihet och tycka att det var roligare helt enkelt. Men som sagt kan hon lätt bli framtung och även lite för busig ;) Så därför hoppar jag nu på det raka, och det funkar super för tillfället!



Uteritt
Om vi bara ska skritta ut då brukar jag låta henne gå på hacket, då blir det en chilldag deluxe liksom ;) Om vi ska busa rider jag definitivt inte med hacket, då blir det raka bettet som åker på :) Sen beror det lite på sällskap också, om det är en buse vi rider med så får hacket stanna hemma haha ;) Oftast går jag lite på känsla, om jag tror att hon kommer vara pigg eller trött osv.


Har ganska länge funderat på att investera i ett Nova-bett, då tänkt till hoppningen som ett litet mellanting av raka bettet och hackamore. Har dock inte blivit av eftersom hon nu fungerar väldigt bra på det raka, men jag skulle absolut inte tacka nej till ett Nova-bett. Jag gillar dom! :)



Vill bara poängtera att detta är min Åsikter och vad jag tycker Känns bäst liksom, sen får ni tycka hur ni vill. Överlag tycker jag såklart att man ska sträva efter att rida på ett så pass milt bett man kan, men framförallt ett bett som både häst och ryttare trivs och fungerar med.


Kommentarer
Postat av: Emma

Vad har hon för storlek på det raka? Jag har ett novabett till Myran, tänkte om du vill pröva, jag använder det knappt. /Emma

2012-03-28 @ 21:27:58
Postat av: Svar till Emma :)

Åh har du? Gud vad snällt! Vet inte vilken storlek hon har, får mäta! :)

2012-03-28 @ 22:40:13
URL: http://nittiofyranollattafjorton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: