Träningstävling i dressyr 5/2 2012


Igår var det alltså dags för årets första tävling! Precis som varje år anordnar klubben fyra stycken träningstävlingar, två i hoppning och två i dressyr, i februari/mars. Perfekt att komma igång med innan de "riktiga" tävlingarna börjar :)

LC:2 clearround
Gick med henne ute som framskrittning i kylan, och hon kändes riktigt glad och taggad :) Sen blev det bråttom in i ridhuset och rida fram. Vi skulle fått 15 minuter, men det blev säkert max 7!! Hon var pigg och lite "guppig" i galoppen. Inte okej med så kort framridning, jag hann inte böja loss ett endaste dugg i sidorna och hann inte lugna ner henne (och mig själv). Ebba var snäll och lät mig stanna kvar inne i ridhuset, i collectingring, så jag slapp gå ut typ fem minuter för att sedan gå in igen :) Var själv lite småstressad, ni vet så där som man blir när det inte känns bra på framridningen och man inte hinner så mycket som man hade velat. Genom programmet skötte hon sig, men hon gick rak som en planka och jag red lite för hastigt vilket medförde att känslan inte blev speciellt bra. Eftersom hon inte var lösgjord hade vi svårt för att få till alla viktiga övergångar i LC:2. Men det såg ändå bättre ut på filmen än vad jag trott. Till min förvåning slutade vi, trots känslan, på 66,?? % vilket var kul såklart :) En CR-rosett fick vi hämta!

LB:1 tävlingsklass
Nu var det bara tio minuters framridning, och i det ingick sadelbyte (jag och Amanda har självklart samma dressyrsadel!). Alltså blev det inte så mycket till framridning nu heller, men hann med mer än förra gången i alla fall. Hatar dock att känna mig stressad när jag rider, det förstör galet mycket! Men kändes bättre nu i alla fall :) När jag kom in på banan sen så skrittade jag lite, andades ut och slappnade av. Gissa om det blev mycket bättre?! Nu red jag lite lugnare, hon var liiite mer loss i sidorna och det kändes så mycket bättre och roligare! :D Inga större missar direkt, och hon var alldeles lagom taggad (y) Glada och nöjda lämnade vi banan :) Hoppades på ungefär samma procent nu (eftersom det var lättare bed. i första, och det kändes så mycket bättre nu) och det fick vi! Till och med lite mer :D 67,59 % och gick därmed upp i ledning! Med nöd och näppe lyckades vi hålla den platsen ända fram tills det var slut, och Pepsi fick sin allra första blågula rosett :D ÅÅh sååå kul att börja året såhär, ni anar inte! Bästhästen ♥

Här får ni film från LB:1an, tusen tack till er som filmade ♥



Nästa vecka taggar vi hoppning! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: