Göteborg HS 2012


Scandinavium i år var oslagbart! Hela resan gick galant, och jag tror alla hade superkul :D 

Mässan är ju en klass för sig verkligen, i år var det hela 267 montrar och det fanns alltifrån feta lastbilar och flashiga schabrak till smycken och försäkringsbolag. Allt var blandat: vårnyheter, lite "vardagsgrejer" och mässfynd! 

Klasserna som vi såg var först en Young Rider 1,40. Grymt häftigt tycker jag med så unga ryttare som kommit så långt, inspirerande verkligen. Tufft även att han som vann (med 3 sekunders marginal!) bara var junior på 17 år!


Efter YR-hoppningen var det GP-ponnyn. Sjukt söta små pluttponnisar som hur enkelt som helst skuttade över 90 cm. Allihopa red riktigt snyggt verkligen, och tufft att de blev bedömda av Roffe! :D Synd att man inte är en halv meter kortare, ett par år yngre, bor på västkusten och har en liten söt C-ponny ;)


Under lunchen körde de som vanligt showerna, agility och gymkhana. Vi passade på, precis som många andra, att gå på mässan och köpa mat under tiden ;) Såg dock en show, det var ett tyskt par som kombinerade dressyr och dans. Han som red var grymt duktig, och hade en sjukt fin häst!

På eftermiddagen var det först en ackumulatorhoppning på 1,45. Finskan Nina Fagerström var grymt snabb och satsade helt klart på ännu en vinst, vilket hon klarade med en marginal på en och halv sekund! Kul grej med ackumulator och jokerhinder tycker jag, dock så vore det roligare med ett ännu mer utslagsgivande hinder än vad det brukar vara tycker jag :)


Sista hoppklassen var den som alla hade väntat på, Göteborg Trophy Grand Prix. Nu åkte hindrena upp till 1,55 m och under denna klass inträffade helt klart en av dagens höjdpunkter. Roffe var felfri i grunden och gissa om hela arenan höll andan under hans och Ninjas omhoppning! Efter näst sista hindret var de fortfarande felfria och de satsade Allt mot sista oxern (till publiken förtjusning). Tyvärr fick de med sig de två övre bommarna och slutade på en 6:e plats istället för vinst. Trots det fick han helt klart mest jubel och applåder när de var i mål ;) GRYMMA!


Sist av allt var det dressyrdags, Grand Prix Världscup Kür. Kittel var näst sist ut med Toy Story och de bjöd på en helt underbar ritt! Trots att jag så gott som granskade hela ritten så noggrannt jag kunde hittade jag knappt en enda miss eller snedsteg. Patrik red otroligt mjukt och snyggt, och Toy Story såg ut att trivas som fisken i vattnet! Det jag reagerade mest på var att Toy Story såg mer avslappnad ut än många andra, och hade ett ärligt jämnt stöd. Flera andra hade tendens till att krypa ihop och gå med (enligt min smak) lite för hög och något spänd nacke. Men måste ändå säga att ekipagen är ju för sjukt duktiga när de dansar fram, näst intill overkligt! 
Efter lite teknikstrul och väldigt spännande väntan fick de äntligen fram Patriks dryga 78 %, vilket till allas lycka ledde till ännu en vinst!! :D Tyvärr missade vi halva prisutdelningen då det hela blev lite försenat och bussen stod och väntade.
Patrik verkar förövrigt verkligen vara en härlig prick, alltid så himla glad och nöjd med hästarna! Jag och Amanda var galet nära på att få hans autograf, men missade det precis tyvärr :(


Håller tummarna för att det blir en resa även nästa år, eller förresten det MÅSTE blir en resa nästa år ;) Dessutom är det ju världscupFINAL i både hoppning och dressyr då, får inte missas!

Alla bilder är lånade HÄRIFRÅN.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: