Distriktsfinal, Agria Ridskolemästerskap 2011


Igår var det alltså dags för den stora dagen som vi väntat på ;) Och resultatet blev över förväntan!
Dagen började med teoriprovet för min del och det gick som smort :D På 15 minuter cirkus var jag klar, och det kändes bra! Chansade på några, men var säker på det mesta.
Eftersom provet gick så snabbt blev det lång väntan innan jag och Pepsi skulle rida vårt dressyrprogram (vi var näst sist). Hann kolla lite på Emma och några av de andra ponnysarna innan det var dags för urlastning och framridning.
Framridningen var ute och hon kändes pigg och fräsch, fick en bra känsla och hon var någolunda mjuk och lagom pigg :))
Inne i ridhuset sen blev hon suuuuperspänd och hela programmet (framförallt första delen) blev väldigt vingligt och ingen av oss kunde riktigt slappna av. Delar är jag nöjd med och hon var mjuk och lydig när hon inte spände till sig (som hon gjorde vid t.ex. den öppna läktarn). Vi fick inte veta några resultat förens allt var slut, så jag hade inga höga förväntningar utan tänkte att vi kunde ta igen lite i hoppningen.
Efter en kort lunch byggde vi banan, och den var såå himla snäll. Flera av hindrena låg på knappa 90 cm (jag var förberedd på 95-105 som det stod i proppen!) så det kändes lugnt. På framhoppningen var Pepsi först lite off och vi båda lite trötta, men när vi började hoppa gick hon lite crazy och släppte några riktiga bus-serier. Sötaste! Det märktes att det var länge sen vi hoppa om man säger så, jag tror vi båda hade längtat lika mycket ;)
Efter lång väntan (det gick inte så bra för några som var innan mig om man säger så) var det äntligen vår tur. Hon tyckte domarna var lite läskiga men hon kändes helt okej och till första hindrena hittade vi ett bra flyt. Underlaget var tugnt och mot de sista hindrena tappade jag iväg henne lite. Det resulterade i att vi låg lite nära ur en snäv sväng och fick med oss bommen ner. Ändå riktigt nöjd med bästis och hon gjorde fina byten både över och mellan hindrena när jag bad om det och bara det får hon en stor fet guldstjärna för. Men tror vi båda hunnit bli lite trötta efter en heldag och så hade vi ju inte hoppat på drygt 3 veckor ;)
Ungefär fem minuter efter att jag suttit av och gått några varv med henne sa dom vilka två som gått till slutfinalen, och det hade vi :D :D (eller ja, jag då). De två bästa av de 8 ridhästryttarna skulle alltså byta häst till en som var olik sin egen och rida dressyr med ropare. Så jag var tvungen att ge Pepsi till pappa, springa in i stallet och hämta "Coolman" som jag skulle ha, slänga på grejerna och ut och rida fram lite. Han hade redan gått en hopp och en dressyrrunda så hade förväntat mig en tröttis. På framridningen kändes han dock helt okej, trevlig och det kändes liksom rätt bra. Inne i ridhuset sen blev han ett seeego, men var fortfarande rätt stadig i formen och så. 
När vi ridit lite vägar osv. fick vi lite muntliga kommentarer och de berättade att Maja Ekman som jag red mot hade vunnit. Hon är riktigt duktig och jag är inte besviken på nåt sätt. Kommentaren jag fick var ungefär att jag skulle ridit på mera fram, men ja. Är som sagt inte besviken utan jag gjorde mitt bästa och en hedrande 2:a plats och reservplats till Strömsholm känns inte alls fel :D :D :D

Mina och Pepsis totala resultat blev:
Teoriprovet: 62/63 p.
Dressyryttartestet: 77,5 %
Hoppningen: 48 stilp. (-2 för rivning så 46 p.)

Dressyren var veerkligen över förväntan och vi fick finfina kommentarer :D :D 8,5 på grundsitsen känns brabra ;) ! Lite bättre än poängen på DM kanske :)
Trots att varken hoppningen eller dressyren var så bra som vi har presterat och jag vet att vi kan, är jag sjukt nöjd med min fina häst som tog mig så långt. Det hade aldrig gått utan dig ♥

Med oss hem fick vi för övrigt en ÖRF-plakett och blå rosett, samt ett sponsrat pris från den nya ridsportbutiken Hippotique. Som på beställning var det ett par "ridtrosor" från jacson, så nu kanske jag slipper skav, haha! 

Jag hoppas såklart tusen gånger att jag får möjligheten att åka nästa år också, men det är tveksamt. Men jag är grymt glad att jag fick chansen i alla fall, och än finns lite hopp om att få rida på Strömsholm ;)




Finaste ♥ ♥ ♥


Kommentarer
Postat av: Anna Liljestrand

Gud va kul! Grattis :)

2011-10-17 @ 20:22:46
Postat av: Hillevi :)

Svar till Anna:

Jaa, verkligen!! :D Tack!

2011-10-17 @ 21:57:59
URL: http://nittiofyranollattafjorton.blogg.se/
Postat av: Carro

Grattis igen! Jättekul för dig! :)

2011-10-17 @ 22:14:37
URL: http://carolinedjerf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: