Hästarna på bondgården :)


På bondgården vi var på hade de alltså tre araber som ingick i hyran av stugan :) alla tre gick på lösdrift tillsammans med kossorna, så det enda vi gjorde var och borstade och red.

Den äldsta hette Tjejen och var en skimmel. Hon reds dock inte alls speciellt mycket då hon hade problem med ena bakknäet.

Cheris var Tjejens avkomma och han var brun och vääldigt fet, vilket fick honom att se ut nästan som en blandning mellan nordsvensk och arab ;) han hade liksom huvudformen som en arab, men verkligen inte den nätta kroppen! Jag red Cheris en gång, men det var typ lite mindre lyckat. han var inte ett dugg välriden och hade nog aldrig jobbat korrekt eftersom hon som hade hand om gården och hästarna bara red lite turer i skogen. När jag red red jag lite på fältet precis vid stugan och efter mycket, om, men och bocksprång så släppte han ganska fint och verkade förstå lite ;) då blev han väldigt mjuk och trevlig till och med så det var skoj :)

Deras senaste nytillskott var Cleo, också det en skimmel precis som Tjejen. Cleo var ca 148 cm hög och hade tidigare mest gått westernridning, och lite klassisk. Hon och jag blev bra kompisar och jag red henne alla de resterande dagarna, mest egentligen för att Hugo tyckte om Cheris bäst. Cleo var pigg och framåt och väldigt känslig i munnen, så hon var trevlig. Dock var hon ett riktigt sto ibland och galoppera på tygeln det gick hon minsann inte med på, utan då försökte hon mest skjuta av mig :P Men som tur var så gillar jag verkligen hästar med lite karaktär, egen vilja och eget humör så hon passade mig bra ;)
vi jobbade i alla fall mycket trav och att hon skulle ha jämn takt, röra sig genom hela kroppen och vara avslappnad. Lät henne dock gå i sin låga westernform eftersom hennes muskler ju var satta efter det ändamålet och det var det hon trivdes med. kände liksom inte heller för att försöka skola om en häst på ett par dagar liksom ;) I galoppen blev det mest lite rejsing och bus, vilket uppskattades :D

red faktiskt barbacka nästan alla dagar då jag dels inte tyckte att sadeln låg bra på nåt sätt, den var rätt obekväm och jag ville passa på att träna upp balansen :) så så fick et bli helt enkelt!

här kommer lite bilder när jag rider Cleo (orkar dock inte redigera alla, haha lat som jag är!), men som sagt ni behöver ju inte kommentera den väldigt låga och långa formen...





















lilla Cleo, hoppas vi ses igen!
:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: