28 juli 2011, Håkasgården


hej :)

nu är det sådär sent igen, men ska göra mitt bästa för att fatta mig lite kort. Dock har det hänt massa skoj idag så vi får väl se hur det går ;)
I alla fall idag har vi haft SUPERväder, härligt! vi började dagen precis som vanligt med mockning och vatten, sen krattade vi lite hösilagespill vid hagarna. Eftersom vi går med skottkärror fulla med hösilage till hagarna då de äter ute blir det en del sånt! När vi var klara fick lilla tjocka fjordingen Totte komma in och bli lite ompysslad då han rullat sig rejält och dessutom är han för tillfället inte igång och då blir han inte ryktad så ofta om man säger så!
Lite senare käkade vi lunch innan det var dags för dagens riktiga höjdpunkter :) Tre hästar var skulle ridas, varav två hoppas på banan!
Först red vi en lugn tur i skogen med de vi red igår, Shilano och Fräsan. Mysigt och rätt skönt att vara i skuggan när det var som varmast. Sen plockade vi fram lite pluttehinder och fixade iordning Morran och Wealthy. Jag hade lilla Morris såklart och hon var såååå glad! En travardam på 15 bast som "hoppar" ett par gånger om året och som annars bara går barnridning nowadays tände till rejält vill jag lova :) Morran är inte skolad till att galoppera (vilket iofs var väldigt bra när hon sprang på travet ;) men de har tydligen försökt och försökt lära henne men inte lyckats. Idag fick hon däremot en himla sprutt och började galoppera självmant! Då bliv vi, eller framförallt Stina som aldrig trott att det gick, hemskt förvånade! Det var lite kul :)
När vi var klara med hoppass nummer 1 var det lite hästbad innan middagen. Efter maten stod alltså nästa häst och väntade i hagen :) jag fick äran att ta den i stort sett totalt oridna (alltså mycket riden men inte ett dugg varken lösgjord eller utbildad) fjordingen Solero som egentligen bara är deras körhäst. Framridningen var bland det värsta jag varit med om, herregud alltså, och såååå jävla stark!! Kommer fasiken aldrig mer klaga på att lilla Lucie till exempel är stretig, hahah! men vi tog oss igenom det och det blev dags för lite småhinder. En riktig luring var han allt och återigen såå stark, kände han att man tappa pyttelite kontroll på nåt så hade man verkligen inte minsta lilla chans! Han har tydligen alltid varit sån som smiter förbi, och det gjorde han även med mig några gånger, men till slut så när jag väl ramade in honom på alla sätt och med alla mina krafter då hoppade han så duktigt en liten minibana på åtminstone 60 cm ;) hehe, lite löjligt men ja, för att inte vara hoppad mer än ett par gånger tycker jag helt klart vi både får godkänt ;)
Trötta tjejer gjorde iordning hästarna efteråt och sen fick även de andra små djuren komma in och äta kvällsmat. Men lite ork hade vi i alla fall kvar, så vi tog en kortkort markträning. Madde med Stormen och jag med Chilli, vilket faktiskt gick väldigt bra :) Måste pröva mig på dethär nån gång med lilla P! Tror att om vi kunde få kläm på det skulle urlastningen ur transport också kunna bli bättre :D
Men i alla fall, nu har vi ätit kvällis, duschat, chillat lite samt planerat morrondagen. Det blir det vanliga på morgonen, sen putsa lite träns, sadlar och selar innan lunch också. På eftermiddagen ska vi skritta ut med alla dagens hoppehästar då de antagligen är skapligt stela imorrn! Sen får vi väl se vad vi hinner om vi lägger in lite markträning eller tar nån mer skogstur.

Gonatt!


Kram H

minigrisen Flisan får avsluta dagens inlägg :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: