Mitt liv på hästryggen - 9


Kommer ni ihåg att jag började på en novell för ungefär ett år sedan? Den handlar om hur jag blivit den ryttaren jag är idag, och det finns en del för varje år. Jag skriver den mest för min egen skull, sånt som man verkligen vill minnas och bilder som väcker galet mycket minnen! Men jag tänkte att jag kan lika gärna dela med mig lite, så här kommer del 9. Om ni vill läsa tidigare delar kan ni kika in HÄR.

Såhär avslutade jag del 8, 2009:
Under jullovet nån gång så hände en riktigt, och då menar jag riktigt, stor grej för lilla mig :) jag tvingades göra ett val som var VÄLDIGT betydande. men jag vet att jag valde rätt och det är ett val som jag absolut aldrig kommer att ångra. Det gjorde min närmsta framtid till en tid full av lycka och glädje, och det har verkligen varit underbart sen dess! Men mer om det i nästa avsnitt för nu är det ju nyår :)


2010

Valet jag snackar om var angående att vara fodervärd på en lektionshäst. Det stod mellan Vulfa och Pepsi, och som ni vet så slutade det hela med att jag tog Pepsi. OCH DET HAR JAG ALDRIG ÅNGRAT, OCH KOMMER ALDRIG ATT GÖRA DET HELLER. Verkligen något jag lyckats välja rätt, så in i norden rätt också! och ni anar inte hur oerhört överlycklig jag är över att jag valde henne, min bästa bästis ♥

Jag var dock, efter höstens bravader, övertygad om att några tävlingar det skulle det minsann aldrig bli. På sin höjd pay and jumper/rider i framtiden. Men OJ så fel jag hade ;)

Under januari tränade vi en hel del, och busade och myste i skogen såklart! Jag minns att jag alltid tyckte att det gick så himla bra på träningarna, haha! Konstigt när man får ungefär 10 ggr mer hjälp än tidigare och dessutom sitter på samma häst hela tiden att det går framåt lite fortare då ;) 


I februari var det dags för första träningstävlingarna hemma. I hoppningen red vi 80+80, och lyckades med en clearround och en tredjeplacering :) Inomhus med hästar i hörnen var det ju inga större problem, då var det ju som på lektion ;)  I dressyren fick vi ihop en 56-58 % i båda LB:1orna tror jag, sneeelt dömt ;) Hon reste sig till och med i ena programmet, hehe..

I mars var det ju också de årliga träningstävlingarna. Red 80+90 och felfria i båda där med, dock ingen placering denna gång! Fejna häst! I dressyren var det ungefär samma som i februari tror jag.

Resultaten kunde jag ju inte vara annat än nöjd med, med tanke på förväntningarna! Därför bestämde jag mig för att åka och testa på en lokal hoppning, var det hinder med fick hon ju liksom lite annat att tänka på och när hon dessutom skulle va på ett ställe där hon inte visste hur det "skulle se ut". Vi åkte i alla fall till SRS och hoppade 80+90, och gissa om ingen kunde vara gladare än jag efter en felfri runda, och en med ett nedslag! :D Hon överraskade verkligen om man säger så ;)
Det roliga är att dagen innan red jag och Amanda lite på Breddik, och Pepsi gick ju alltid efter den andra hästen när man red ut. Men när vi red på volten tänkte jag att jag kan ju testa att svänga ifrån. Hon bråkade lite men med lite övertalning så sa det helt plötsligt bara klick och jag kunde rida vart jag ville. Haha, jag vet nu i efterhand låter det sjukt töntigt men jag var megaglad :D Good feeling inför tävlingen dagen därpå ;)





I april hann vi också iväg på vår första skogstur utan hästkompis, vilket var absolut nemas problemas :)
och så får ni en hagbild också ;)



Helgen efter fick vi hoppa in i div. III hopplaget i Åtvidaberg. Där blev det först en 90 cm cr, och på framhoppningen var det lite halvkaosigt för vår del. Pepsi blev stressad över så mycket hästar överallt och när hon reste sig en gång lyckades hon få med sig en planka av staketet. wuups! Dock var det faktiskt flera som typ kom emot staketet och det gick sönder, så det var nog lite halvruttet! Men i alla fall, på banan skötte hon sig, men precis efter näst sista hindret fick Pepsi för sig att hon skulle försöka tvärvända! 4 tveksamma fel slutade vi på, men nöjd ändå :) I lagklassen var det också 90 cm, och då hade vi ett nedslag och en ganska så orytmisk runda. Laget tror jag blev första utanför placering, på totalt 4 fel! :)


Den 2 maj var det hemmatävling. Det var dags för oss att debutera 1m!! I efterhand ångrar jag dock riktigt mycket att vi gjorde det, vi var allt annat än redo. I 90 skötte hon sig finfint, dock rätt tittig eftersom allt var så konstigt mot hur det brukade vara. Ett ner blev det. I 1m hann vi med ett språng på framhoppningen, vilket dock blev super så det kändes bra :) Hon hoppade klockrent på första men precis i landningen efter 2:an så får hon för sig att tvärvända tillbaka till utgången = Hillevi ramlar av och blir sjukligt besviken. Usch vad arg jag var på mig själv!



Två veckor senare åkte vi till NORF och lektions DM. Jag var lite nervös att hon skulle komma ihåg sist hon var där, men icke! Vad jag minns så gick hon som en klocka :D 90 cm clearround blev det, och sen i 90 DM-klassen hade vi tyvärr ett ner. Annars hade vi dagens näst bästa stil tror jag, och hade alltså kommit tvåa :( Synd, men jaf var kalasnöjd med min bästa! :D




Helgen därefter åkte vi ner till NFK för där var omg. 2 i div. III hoppningen. Först red vi 90 cm stilbedömning och vi tog vår första lokala placering :D Om jag minns var rundan riktigt bra, och efter en omräkning i protokollet så slutade vi på en delad 9:e placering :D I laget sen blev rundan inte alls bra, men vi var i alla fall lagets enda felfria! :)


Jag tror inte att vi åkte på någon mer tävling den terminen. Haha, hon överträffade verkligen mina förväntningar alltså, åh vad glad jag var! Det kanske kunde bli något av oss ändå ;) 

Här joggar vi lite på Breddik i maj någon gång tillsammans med Amanda och Zäta!


I juli blev det såklart välförtjänt sommarvila ute på bjällbrunna :)


I Augusti blev det 4 dagars hårdträning på ett kvällsläger för Cissi :) Dock var hon alldeles för laddad för att jag skulle kunna komma till någon vettig ridning, så överlag gick det inte speciellt bra.


Men trots det taggade vi en lokal hoppning på NFK den 22 augusti! :D 80+90 blev det eftersom det var första för säsongen, och vi inte hunnit komma igång så mycket. I 80 gick hon super, dock ett missförstånd vid sista hindret så bommen föll. I 90:n sen hade vi också flyyyt :D Det kändes så enkelt, och vi överraskade med en stil som räckte till en 4:e placering :D Glaaada tjejer som fick rida sitt första lokala ärevarv (a)


Helgen därefter skulle vi debuterat lokal dressyr! Men tävling ställdes in så det blev en superbraig dressyrträning istället. Känslan när Cissi sa att hon aldrig trott att Pepsi kunde gå så bra var obeskrivlig :')



I september åkte vi till Smedby Gård för en Kamrathoppning. Först red vi en clearround på 90 cm, och om jag minns rätt hade vi ett ner men en helt okej runda. I 1 m sen var det typ lite miniderby :)) Hon hoppade fint inne på banan :D dock ett ner, men vi fick fortsätta ut på gräset i alla fall. Där var hon något skeptisk, haha! Men duktig var hon och hoppade allt :))





En vecka senare åkte vi till NORF, och då var det blöööött. Banan var kladdig som få verkligen, alltså inte optimalt för en hopptävling precis! Men i 90:n så hoppade hon helt okej, rätt bra flyt men jag tror vi var i några bommar. Clearround blev det i alla fall :D Sen var det dags för 1 m, och då mesred jag som en jag vet inte vad emot första hindret så det blev kråkhopp och rakt ner i bakbommen och jag låg på halsen och var typ 1 mm från att åka i backen. Men NAE inte en gång till!! Så upp i sadeln och fortsätta. Blev ju ganska så störda av det där lilla missödet, men hoppade ett par bra språng ändå. När vi kom mot en kombination (som vi aldrig hoppat på tävling innan) höll jag inte om så hon hoppa åt sidan vid a-hindret. Haha, vilket katastrofrunda alltså! Resten av banan dock hoppade hon finfint ;) så den biten kunde jag ju i alla fall vara nöjd med :D



NORF blev sista hopptävlingen för 2010. Hon fick en ögonskada någon gång där i september, ett sår på hornhinnan som tog en himla tid på sig att läka. Hon gick delvis på metacam och det blev en väldigt "off" period. I mitten/slutet på oktober blev det i alla fall lätt jogging på sjukhus några gånger, myyys :)



Den nästsista oktober var det dags för "första" dressyrträningen. Hon var riktigt fräsch och piggis :D Dagen efter red vi KM i dressyr på 62 % :D Fina häst! 

Två veckor senare åkte vi med till Åtvidaberg för att avsluta tävlingsåret med Lektions DM i dressyr. För första gången red vi ett dressyrprogram själva (alltså inte ryttartest) någon annastans än hemma och hon skötte sig super! Dock riiiiiktigt spänt och stelt! 62 % skrapade vi i alla fall ihop :D I DM-klassen sen var jag riktigt nöjd med vår insats och jag tyckte hon var fiiinis även om hon var supertaggad! ;) Dock var bedömningen superkonstig!! Vi slutade på 6,3 (alltså sämre än året innan, 6,5) Vårat s.k. bra lag kom näst sist och allt var bara allmänt puckat, tyckte de flesta! Hela organisationen var också kaos, och sen dess har vi alltid skämtat om ÅRK :P
Menmen, nöjda och glada med vad vi åstadkommit åkte vi i allafall hem igen :)


Och så var det ungefär slut på det året! Helt klart mitt dittils underbaraste, roligaste och mest lärorika år!
Min finaste bästaste flicka ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: