Bildredigeringstips! :)


Vill du gör en personlig header, eller bara piffa upp dina bilder lite extra? :)
Då har jag några tips på program som jag själv använder mig av!

På min ena dator har vi Photoshop, men det är på engelska och då jag verkligen inte är någon expert på bildredigeringsord på engelska så har jag valt att dissa det programmet. Det är alldeles för komplicerat för mig!

Men efter att ha sökt runt lite på internet och fått tips från andra har jag nu hittat två program som jag använder mig av vid all min bildredigering, och de är suveräna! I alla fall för dem med samma redigeringsambitioner som jag, med andra ord inte så jätteavancerade.

WWW.PICNIK.COM
En internetsida där man enkelt laddar upp varje bild för sig och kan sedan med hjälp av ganska enkla och roliga funktioner redigera bilderna gratis. Programmet är på engelska, men är tydligt med bilder som hjälp så därför är det väldigt lätt att använda.
När jag använder Picnik brukar jag främst beskära bilder samt ändra ljus och färger något. Och då kan det se ut ungefär såhär:

Orginal:                                                                      Redigerad:
  

GIMP
Gimp är ett redigeringsprogram som man laddar ner HÄR. Det är helt gratis och jag har laddat ner det till alla datorer jag använder mig av. Det liknar Photoshop ganska mycket men är mycket enklare att förstå enligt mig. Dessutom är det på svenska! :) I GIMP har jag inte riktigt lärt mig hur man redigerar om bilder med ljus och sådant, men jag använder det mycket för att sätta ihop olika bilder (t.ex. min nuvarande header, eller som tävlingsterminsbilden jag la upp igår) och även "redigera bort" störande objekt i bilder då det inte, vad jag vet, går i Picnik.
Original:                                                                  Redigerat bort störande objekt:
     

Haha, av en slump blev båda på Maria ;) men det var två rätt bra exempel så jag hoppas det inte gör nåt!

Ni får gärna tipsa mig om vad ni använder er av för program! :)


Kommentarer
Postat av: sara

hej du kan kolla upp picasa jag använder det :)

2011-08-17 @ 19:25:36
URL: http://alllroundryttarna.blogg.se/
Postat av: Mary

Men åååh vilka fina exempel :D haha naerå! fast visste faktiskt inte att det blev så stor skillnad :P

2011-08-17 @ 20:44:54
URL: http://marypoynter.blogg.se/
Postat av: sanna♥

fint!

2011-08-17 @ 21:09:23
URL: http://ananaskiwi.blogg.se/
Postat av: amanda ~ annasdotter

för fööörsta gången EVER har jag dagensblogg på bloggen, vill du vara meeeeeed? :D kolla på videon så fattar du reglerna :j krram

2011-08-17 @ 21:28:34
Postat av: amanda ~ annasdotter

glömde skriva bloggadressen (a) hehe kram

2011-08-17 @ 21:28:50
URL: http://annasdotter.se
Postat av: Ida

Fråga gärna en eller flera frågor på min frågestund, gärna lite ovanligare som om jag är allergisk mot, något om skolan istället för att fråga hur lång jag är eller hur gammal jag är.

http://idahtt.blogg.se/2011/august/fragestund-1.html

2011-08-17 @ 21:34:02
URL: http://idahtt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: