Pärla eget pannband

Minns ni att jag för att bra tag sedan pärlade ett eget pannband? Har fått in en hel del frågor kring hur jag gjorde, så nu tänkte jag sammanställa ett ordentligt inlägg med exakt hur jag gjorde och vilka saker jag använde :)

1. Köpte ett pannband på Hööks med en utskuren skåra i. I skåran satt en plastkedja fastsydd, och den klippte/slet/pillade jag bort. 
2. Gick till Panduro och inhandlade resten av sakerna jag behövde, nämligen två olika sorters pärlor i ungefär samma storlek som skåran på pannbandet och en tunn ståltråd. 
3. Gjorde en liten öggla i ena änden på ståltråden och trädde sedan på pärlorna i önskad ordning. Gjorde en ögla även i andra änden när jag pärlat lagom långt.
4. Och nu till det pilligaste! På både ovan och undersidan av skåran på pannbandet jag köpte fanns en söm. Denna utnyttjade jag när jag skulle sy fast mitt pärlband. Jag sydde sick-sack upp och ned, ett stygn mellan varje pärla. Stack aldrig nålen i lädret, utan sydde bara genom de gamla sömmarna. I ändarna fäste jag genom öglorna jag gjort på ståltråden, och sen försökte jag bara pilla in öglorna/ändarna ner i skåran så att de inte skulle synas så mycket. På riktigt nära håll ser mina stygn rätt fula ut, men på lite håll syns de inte alls :)
5. Trä pannbandet på tränset och ut och rid :D

Lycka till!

      

      
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: