KM i dressyr, 14 oktober 2012


I söndags hade vi klubbmästerskap i dressyr på Hageby, och självklart var jag och Pepsi med! 

När jag vaknade på morgonen möttes jag av den trevliga överraskningen reeeegn, och det hade reeegnat hela natten i stort sett. grrr... banan (som vi skulle ha framridning på) som precis hade hunnit torka upp någolunda var återigen en enda stor lerpöl, inte ok!
I övrigt började dagen bra, för jag fick till mitt livs snyggaste knoppar om jag får säga det själv :D hihi! Manen var perfekt lång och jag har nu hittat precis hur stora jag ska göra dom för att det ska bli bra. Dock blir det aldrig snyggt längst ner vid manken, där är manen för kort för att göra en snygg knopp så det får vara. Men annars blev de supersnygga om jag får säga det själv, och eftersom jag numera bara göra 6 stycken så går det på ett litet kick ;)))

LB:1 Clearround
Jag tackar gudarna för att det inte regnade en enda droppe under tiden jag och Pepsi var ute :) Dock var banan för oss i stort sett helt oridbar, så vi fick värma upp så gott det gick på stallplanen och runt anläggningen. Inte så kul, men roligare än att klaffsa runt i djup geggamojja.
När vi kom in i ridhuset så fick vi inte riktigt till det. Pepsi var inte helt framme och igång bakifrån, vilket gjorde att hon glappade lite och inte var riktigt stadig. Men det är jag ändå beredd att skylla en hel del på framridningen. En hel del slarvmissar från vår sida också ledde till att resultatet inte blev super, måste verkligen skärpa mig lite ibland och rida "smart". Vi hade taktinslag i skritten, ett litet minibocksprång i ena fattningen och för stora galoppvolter. Ajabajja! Det är ju inte direkt så att vi har svårt att göra 15-meters-volter, det var ju bara jag som inte styrde!! haha 
Resultatet blev 62,76 %, vilket i alla fall blev en CR-rosett :)
Domarens slutkommentar: "Tänk på att visa liksidig böjning och ställning. Träna 15-meters-volter!"
Min kommentar på det: Att hon är oliksidig är något vi jobbar på hela tiden, och med den dåliga framridningen så hade jag svårt att få henne liksidig. Så det köper jag absolut! Och volterna, ja, inte mycket att säga om haha ;)


Tack till snälla Cornelia som filmade! :)

LB:1 KM
Till KM-klassen satt jag av och gick med henne en stund för att hålla uppe värmen från förklassen eftersom att framridningen var som den var. Bara någon/några starter innan oss satt jag upp och joggade lite för att komma igång. 
I detta program tyckte jag att hon var lite mattare, jag fick rida mer fört helt enkelt. Dock var hon ändå bättre igång och igenom i kroppen, så hon blev stadigare. Tyvärr har vi svårt att få till det där sista lilla suget framme på bettet, i en hög och bärig form, som gör att man får känslan av att man bara kan "glida omkring", men jag tror det har en del med styrka att göra. I övrigt är jag nöjd med programmet, men för att det ska kännas BRA så vill man ju åt det sista lilla också ;) I alla fall hade vi inga större missar och denna gång så styrde jag i volterna, haha! Dessuom har Pepsi kommit på att ökningar på diagonalen är typ superkul :D Vi fick 8:or på mellangalopperna liksom!! Överlag fick vi myyyycket finare poäng, ett helt gäng med åttor och positiva kommentarer :) Fick även en 8:a på sitsen, vilket är koefficient 3 på! (y) 
Kan nästan tycka att det var lite väl höga poäng, men jag ska ju inte klaga ;) Det VAR ju bättre än första, och att skippa alla missarna gjorde ju bara det en stor skillnad!
Vi slutade på vår nya rekordprocent i LB:1 : 71,38 % :D Himla kul, men det trodde jag verkligen inte eftersom det inte kändes såååå bra.
Domarens slutkommentar: "Du har hästen väl framför dina hjälper, men tappar tyvärr lite ryggverkan i övergångarna"
Min kommentar på det: Jo eftersom hon var mer igång och kunde bära sig bättre än i första så var hon ju även bättre framför mina hjälper :) Hade ju dock kunnat vara liiite bättre. Att hon tappar ryggen i övergångarna köper jag helt, för både fattningar och halter är ju våra svagaste punkter, samt övergångar nedåt överlag! 

Med de fina procenten lyckades vi dessutom vinna klassen och blev därmed klubbmästare i dressyr 2012, i klassen privat ridhäst! Superduperkul, och nu kommer vi att få stå ingraverade på ett silverfat som går runt som vandringspokal :))) 

Självklart hittade jag tyvärr inte nån som kunde filma, hade varit himla kul att se framförallt eftersom vi fick så himla fina poäng :) Menmen, så kan det va!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: