Måndag 26 maj

Måndag är alltid lika segt, blä. Pepsi har nästan alltid vilodag på måndagar, just för att hela jag är seg som kola och vill mest bara lägga mig och sova hehe. Att rida då är ingen vidare bra idé ;)

Men idag passade det extra bra med en liten vilodag för Pepsi. Hon har gått två lite tuffare pass i helgen, galoppintervaller i lördags och lite gymnastikhoppning igår. Idag fick hon ju dessutom gå upp i den gigantiskt stora och underbart härliga kuperade sommarhagen för första gången i år, så när jag tog in henne framåt kvällen var hon ganska trött och lite uppblåst kan man säga ;) Ätit konstant i 10 timmar antagligen haha! Hon stod och gäspade när jag finputsade och långryktade, sötisen ♥ Passade även på att storsmörja PS-tränset och mina stövlar som såg förskräckliga ut. Tränset för att Pepsi blivit så himla svett under helgens pass och stövlarna för att banan är dammigare än dammigast.

När jag började bli färdig så slog det mig att Pepsi inte hade bajsat nåt sen jag tog in henne, hjälp! Då hade jag ändå haft henne inne i nästan 3 timmar och det brukar hon ju alltid göra när jag ställer ut henne i stallgången. Så jag gjorde lite annat pyssel och tänkte att om hon inte sket snart så var jag tvungen att ut och röra på henne. Hon visade inga andra tecken på att ha ont i magen eller så, utan hon åt sin mat, drack vatten, kissade, chillade, ja precis som hon brukar men något tröttare. Som tur var kom det snart en stor och fin hög, inte ett dugg lös eller så trots allt bete. Så skönt!

Imorrn ska hon få gå hemma och bara käka hösilage. Planen är att hon får gå på betet varannan dag denhär veckan för att vänja in sig vid gräset och av sig med hösilaget, och sen varje dag från och med nästa vecka. Då kommer hon bara att få kraftfoder morgon och kväll, och sen typ en kaka hö på kvällen. Ute dygnet runt sen blir inte förens efter midsommar och sista tävlingen för säsongen. Dels för att hon ska orka gå i full träning och tävling och dels för att jag är rädd att hon ska bli för tjock (vilket speciellt inte är bra då hon redan är ganska tung i modellen). Efter sista tävlingen kommer hon att få lite helsemester ett par veckor tänker jag, och då gå ute dygnet runt. Beroende på hur det fungerar kommer jag eventuellt att införskaffa en betesreducerare då. För även om det känns "taskigt" så är det mycket taskigare att låta sin häst äta sig för fet. Eftersom hästarna praktiskt taget kan äta ihjäl sig så är det ens skyldighet som hästägare att hjälpa hästen så mycket man kan att hålla ett bra hull tycker jag. Övervikt är ju minst lika ohälsosamt för en häst som för en människa.

Kram H

Pepsi i sommarhagen förra året
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: