Gårdagens markarbete

Markarbetspasset igårkväll blev ett riktigt svettigt pass med mycket styrkeövningar. Jag har alltid haft svårt att komma till vettig ridning på Pepsi i hoppsadel av nån anledning, men igår gav jag mig tusan på att få till det. Första delen av passet vet jag inte riktigt vad det var med henne, hon var superspänd, laddad och bara allmänt knasig. "Livrädd" för sockerbitarna och så fort det hände nåt utanför banan så spände hon upp sig lite arabaktigt, haha. Det positiva är dock att om jag kommer till ridning ur det där och får henne att fokusera om, då har man takt och power lite på köpet ;)

När hon slappnat av  så började jag med övningen som jag plockat fram. Det var tre bommar med lite kortare travavstånd på varje volt, den mittersta upphöjd. Till en början red vi över en "solfjäder" i taget, och sen satte vi ihop dom och red som en åtta/s-båge. Väldigt lösgörande och styrketränande, eftersom jag hade henne böjd och ställd över bomarna. Tvingade även mig själv att sitta en stund utan stigbyglarna, så båda fick jobba ordentligt!

I galoppen sen så red jag över några ensamma bommar på olika spår, mest för att träna min egen avståndsbedömning. Sen hade jag även två bommar på ena diagonalen med ca 8,5 meter emellan (två galoppsprång) som vi jobbade lite över. Tänkte att jag skulle avsluta med att göra lite byten också, men det skulle jag inte gjort. Jag var så nöjd så innan, och sen sprack allt när jag bara skulle göra ett par dumma byten. Hon brukar göra dom klockrent ute, men igår så ville hon ibland inte göra nåt alls, ibland med fram två språng före bak och ibland med världens grodhopp mitt i. När jag blev frustrerad började hon ta byteshjälpen som gas istället och bara drog gärnet. Nä fy, så tråkigt. Efter mycket tragglande och nåt byte här och var som kanske var rent så gav jag upp och skrittade av henne en bra bit ute. Och hon verkade så nöjd så, åh haha! Hoppas att det bara var en liten blackout, läste för ett tag sen faktiskt att hästar kan få typ minnesförluster ibland. Har dessutom hänt en gång tidigare, fast då var det tvärtom. Hon bara bytte så fort jag skulle rida förvänd galopp, men det var som bortblåst dagen efter och hon gjorde förvänd lika bra som hon gjort innan. 
Idag ska vi i alla fall ut i skogen och rida ett lugnt joggingpass bara :) Ska pröva nåt byte och se, hoppas att det funkar och att det bara var jag som inte var tillräckligt tydlig eller att hon fick en liten blackout!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: