SVAREN :D

Hur ser träningsplanen/tävlingsplanen ut? 
På fredag så ska vi rida första dressyrträningen för Linda sedan i våras, ska bli så roligt att komma igång igen! Hoppträningar får vi se, när jag bestämmer mig för en tränare att rida för så ska vi komma igång ordentligt med det också. I vinter ska vi träna träna träna för att bli riktigt grymma till vårens tävlingssäsong ;D 
På tal om tävlingar... Lokala/regionala tävlingar blir det först nästa år, kanske framåt april/mars som Pepsi gör debut som privathäst :) Har funderat på att rida ett program på Hagebys juldressyr (programridning) den 15/12, och sen ska det vara programridning på jobbet den 28/12 så då ska vi nog också vara med :D Både himla kul och nyttigt inför kommande säsong!

och vad är målen? 
Se fråga nedan, uppdelat på 2014 och drömmål :)

Hur hög är Pepsi? 
Hon är faktiskt bara 156 cm, men känns betydligt större att rida. 

Hur gick allt till från när du bestämde att du vill ha Pepsi tills du kunde köpa henne? 
Det var våren 2012 nån gång som jag verkligen insåg att jag aldrig kommer att kunna släppa denna underbara individ. Då hade jag haft henne på halvfoder i 2,5 år och vi hade kommit varandra så nära. Och vilken resa vi redan hunnit göra! Tyvärr hade inte ridskolan möjlighet att sälja henne, och det såg väldigt mörkt ut. Min värld gick mer eller mindre i bitar när jag fick "nejet" och ni som följde bloggen redan då kanske minns. Jag började av olika anledningar trivas sämre och sämre i stallet, men jag hade bestämt mig för att Pepsi skulle bli min. Det fanns inget annat. Så jag var envis och härdade ut, vilket till slut gav med sig. Efter mycket tjat (och lite tur) så släppte ridskolan henne äntligen. Det var väldigt osäkert under hela våren, och även fast jag inte fick tänka så så var hon i mitt huvud redan min. Hela våren blev som en nedräkning. Den 23/6, samma dag som vi åkte till Strömsholm, så föll en stor tyngd från mina axlar. Kontraktet skrevs och hon var min, baaaaara min ♥♥♥ 

Hur känns det med egen häst? 
Åh, helt underbart såklart!! Det är väl alla "ridskoletjejers" dröm ;) 

Vad är det bästa med egen häst ? 
Det är nog att man får bestämma precis ALLT själv! Ingen annan lägger sig i vilket foder jag ger min häst, vilka täcken hon ska ha, hur och mängden hon ska tränas/tävlas, när hon ska klippas etc. Nu har jag möjligheten att ge henne och mig bästa möjliga förutsättningar, det är nog det jag saknat mest :)

Vad är dina mål med Pepsi 2014? 
De som jag satt än så länge är nog:
- Nolla 1,10, med bra känsla!
- Rida LA-programmen med flyt och över 65 %
- Starta lokal fälttävlan
- Placera oss regionalt i både hoppning och dressyr
- Lära oss att göra riktigt bra galoppfattningar och halter, alltid varit våra svaga sidor!

Vad är ditt "drömmål" med Pepsi? 
Mitt drömmål är att hon ska vara en extremt välriden och lydig häst, men som ändå har glimten i ögat och tycker att livet är sådär löjligt roligt. Hon ska ha styrka, kondis och energi och vara riktigt arbetsvillig. Lycklig ♥ Tävlingsmässigt är mina drömmål att kunna starta MSV:C i dressyr (och inte komma sist, haha), rida H100 fälttävlan och vara riktigt vassa o säkra i 1,10 cm.

Vad för sadlar har du och är du nöjd med dem? 
Min hoppsadel är en Frank Baines Reflex, och dressyrsadeln är en Anky Painted Black. Jag har haft dom i en dryg månad nu tror jag, och eftersom båda var sprillans nya så är de långt ifrån helt inridna ännu. De är fortfarande lite stela och har inte format sig hundra trots att jag dränker dom i fett ;) Men jag är jättenöjd med modellerna, och tror att de kommer att bli underbara om ett par månader när de är helt inridna :) 

Har du olika bett eller använder du samma? Förklara vf 
Än så länge har jag inte hunnit samla på mig så mycket bett, men lite varierar jag såklart. I dressyren har jag börjat rida henne på ett novabett, och det älskar hon! Det är alltså ett rakt, böjbart gummibett som är supermilt. Hon vågar ta stödet bra och kommer inte så lätt bakom hand på det bettet.
Överlag så gillar Pepsi raka bett mest, så därför har jag ett rakt bett (fasta ringar) även på uterittstränset med pullarnosgrimma. Detta är dock i metall, lite "skarpare" än novabettet eftersom hon ibland blir lite vild ute ;) På hopptränset sitter ibland ett tredelat bett med fasta ringar och ibland det raka, det beror lite vad jag känner för. Det tredelade använder jag mest för att variera mera, och hon funkar okej på det med. Ibland är det skönt att kunna röra lite mer på bettet, det blir inte lika "stumt" som ett rakt kan bli. Sen har jag ett hackamore också, men nu när hon är så pigg så använder jag det bara när jag skrittar ut. Bromsen funkar nämligen inte så värst bra på det ;)

Saknar du att vara på hemmaklubben? 
Jag saknar alla mina fina vänner därifrån, men i övrigt saknar jag det inte alls faktiskt. Känns konstigt att komma dit numera. Anledningen till att jag var kvar där så länge var ju för att min bättre hälft var fast där, i övrigt trivdes jag inte speciellt bra de sista åren av olika anledningar. Men som sagt, många fina vänner saknar jag såklart!

Vart jobbar du, vad gör du och har du kontrakt? 
Jag jobbar som stallansvarig på Stall Mörtnäs, ett ganska nybyggt privatstall ute i Kolmården. Där sköter jag det mesta i stallet och kring hästarna, samt anläggningen i övrigt. Rider ett par dagar i veckan också! Jepp, det har jag såklart :)

Vem/ vilka tränar du för? Gillar du att ha olika eller en och samma person?
I dressyren har jag tränat för Linda Melin, och det är tanken att vi ska fortsätta med då det funkar super! Hon har verkligen hjälpt oss massor, och jag är alltid nöjd när jag åker från de träningarna :) I hoppningen har vi inte hittat nån som jag trivs till 100 % med, letar fortfarande lite känner jag.. Så tills vidare prövar vi oss fram, men jag hoppas kunna hitta en tränare att träna kontinuerligt för även i hoppningen. Jag föredrar att ha en och samma "huvudtränare", men att nån gång då och då pröva nåt nytt för omväxlings skull. Jag skulle t.ex. vilja rida en träning för Carina Möller, som är expert på ryttarens sits!

Hur långt tror du att Pepsi kan gå i dressyr och hoppklasserna?
Under förutsättning att hon får hålla sig frisk och kry så tror jag att vi kommer att kunna ta oss upp till MSV:C i dressyr. I hoppningen skulle hon kanske kunna gå 1,20 om vi verkligen satsade, men då jag vill att hon ska hålla så länge som möjligt samt inte enbart satsa på hoppningen så tror jag att vi kommer att stanna på 1,10. Hon har tyvärr inte exteriören för hoppning, men vilja och glädje kommer man i alla fall en bra bit på :) Men, den som lever den får se! Med tanke på att vi nu har heeeeelt andra förutsättningar jämfört med tidigare är det lite svårt att göra nån bedöming över hur vi kommer fortsätta vår utveckling, tycker jag.

 

Kommentarer
Postat av: Bella

Carina Möller är en toppen tränare för att kompletera upp den vanliga träningen med! :)

Svar: Ja det tror jag också, hon verkar jätteduktig! :)
// Hillevi

2013-11-19 @ 08:45:34
URL: http://Cali.horseworld.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: