Regional debut 10 maj 2013, Majpokalen 100 cm

Totalt blev det tre starter hos Skogslottens Majpokalen förra helgen, två på torsdagen och en på fredagen. Velade lite fram och tillbaka på om det skulle blir 1m eller 1,10 på fredagen, men slutligen föll lotten på 1m. Det passade alla (både mig, pappa och Pepsi) bäst praktiskt med tider och så, och eftersom vi inte tävlat två dagar i rad tidigare så visste jag inte riktigt hur trött hon skulle va. Då blev planen att köra på 1m, och bara rida och ha kul! Satsa på en nolla och sen inte safea i omhoppningen ;)

Saker och ting gick dock tyvärr inte riktigt som planerat. Jag var start nummer 8 och skulle därmed få komma in på framhoppningen precis när klassen startade. Då tänkte jag att det blir perfekt om pappa skrittar fram henne när jag går banan, och sen sitter jag snabbt upp och rider fram. Problemet var bara att när klassen började fick jag reda på att det var två sena strykningar precis innan mig, och har man tänkt rida fram effektivt på ca 10 minuter så är de där 3-4 minuterna ganska värdefulla... Därför blev det jättestressigt och vi hann knappt hoppa alls innan vi skulle in på banan. Och är man stressad, då rider man inte bra. That's it! Så in på banan, andas lite och sen köra. Överlag kändes Pepsi ändå bra :) Hon var ungefär som i 1,10klassen, helt okej bjudning och glad och positiv :D 
Tyvärr fick vi ett riktigt retligt pet på hinder nummer 3, ur ungefär samma sväng som stoppet i 1,10 var. Likadant här kom vi i korsgalopp först, men fick till bytet och så i tid ändå. Vi kom inte heltokigt på hindret (liite nära kanske), men hon hoppade lite nonchalant och fick med sig bakbommen. Synd, men jaja. Man kan verkligen säga att vi hade lite retlig otur i alla klasser under meetinget. Extra retligt i denna klass, som vi enkelt hade kunnat nolla och då varit sämst 3:a (var endast 2 dubbelnollor i klassen!). 

Nöjd med henne i alla fall! Inte några bra förutsättningar med stressad ryttare och för kort framridning. Nu blir det två helgers tävlingsvila, sen lite dressyr och sen avslutar vi hoppsäsongen på Ekens gräsbana den 8 juni :D Åååh vad jag vill vill vill sätta två nollor dååå, taggaaaa!!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: