Klubbdressyr 10 mars 2013

Igår var det dags för årets första dressyrtävling, och jag och Pepsi gick in fullt ut med nytt program och allt! Inget jag ångrar om jag säger så, känns toppen med en debut avklarad och den med bravur :D

LB:1
Vi mjukstartade med en CR-klass och valde programmet LB:1 som vi typ kan i sömnen nu, haha ;) Eftersom vi bara har ett ridhus och det absolut inte är ridbart någon annanstans för tillfället så fick vi bara en kort framridning. Broddade så att jag kunde skritta fram ordentligt ute, och sen fick vi ca 15 minuter i ridhuset. Pepsi kändes redan i stallet lite jobbig och spänd, och i ridhuset sen så var hon som jag trott. Hon mesade, svarade inte ärligt fram och då fick jag ju heller inget bra stöd i handen. Hann aldrig riktigt få till det så bra att jag kunde "spänna fjädern", tyvärr! 10 minuter till och hon hade garanterat släppt, menmen. I programmet höll detta i sig givetvis, och hon blev lite "gänglig, vinglig och ostadig" typ. När jag inte fått igenom henne ordentligt går hon bakom lod och är helt enkelt inte helt inom ramen. Men, hon gjorde i övrigt det hon skulle och kändes glad :) Nu när vi har jobbat rätt mycket med samlingen har hon kommit på att det här med mellangångarter är lajbans ;) Så fort man vänder upp mot diagonalen laddar hon, haha sötis :) Resultatet blev, trots att hon inte var helt mellan hjälperna, 66,55 % och det högsta i klassen :D Clearroundrosett till oss!

LA:1 (debuuut)
Nu var det dags för en lite mer riktigt tävling :) Vi fick ytterliggare 15 minuter, och då jag skrittat henne för hand hela tiden i den pausen som blev mellan klasserna så kunde jag få ut lite mer av denna framridning. Vi jobbade vidare där vi avslutade, och precis som jag trott var det bara lite mer uppvärmning som saknades :) Nu fick jag henne nästan helt där jag ville och vi gick in i programmet med helt rätt inställning! Genom programmet kändes hon mycket bättre i formen och hon klarade av de lite svårare rörelserna bra :D De fyra punkterna med koefficient  (skänkelvikningar och förvänd galopp) fick vi 7:or på tre av, och dessutom fick vi ett flertal 8:or! Så himla kul, och det var verkligen roligt att rida! Tidigare har det ibland känts som att hon stått emot och det har mest varit jobbigt, men inte igår :))) Nu behöver vi bara jobba vidare med lite styrka i framförallt galoppen och teknik i ryggningen, sen så! Slutkommentaren var "Hon arbetar bra. Jobba för mer energi i bakbenen och stadigare form" och det kändes som en väldigt bra kommentar :) 
Resultatet i LA:1 blev inget mindre än 65,79 % och med det så tog vi även hem segern i klassen :D Wiiiiieee!! En bättre debut kunde vi ju knappast ha fått, bästa Pepsi ♥
 
Tyvärr ingen film idag heller, ni får väl helt enkelt tänka er hur fin snyggingen var hihi ;) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: