Lokal dressyr NFK 2 juni 2013

Inte lätt att fixa allt när man är så gott som datalös inte! Men som tur var kan jag låna mammas och pappas när jag behöver, så nu har jag äntligen fått till filmer från NFK också :)

LB:1
Red fram i en gräshage, och hon kändes superfin! Jag tänkte verkligen på det vi jobbat med på fredagens träning för Linda, att inte rida iväg henne utan våga hitta en bra lite lugnare takt utan att hon blir för långsam. Inne på banan sen segade hon ihop lite, blev något spänd. Det svåraste när hon blir så att hon inte riktigt tar skänkeln är att ställa och böja, i bågarna då t.ex. Hon rundar sig inte runt inner, utan faller snarare emot den. Då kompenserar jag genom att leda med yttertygeln vilket gör att hon blir lite utåtställd. Men förutom det tycker jag att vi gör ett bra program utan större missar! Trots att hon kändes lite seg så red jag inte iväg henne så mycket som jag brukar, och stundtals tycker jag hon får till en väldigt fin takt i traven :) Hon fick 7:a på gångarterna faktiskt :D Fast allra nöjdast är jag nog med första galoppfattningen, andra var lite sämre, men vi fick faktiskt 7:a på båda! Som ni kanske vet så har det varit en av våra svagaste punkter, det och halterna blir alltid 5:or typ. Så det var kul med 7:or!! :D
Tyvärr blev filmen suddig, skärpan hamnade på staketet där pappa stod. Men lite ser man i alla fall :)
Resultatet blev 64,66 % och första utanför placering. Slutkommentaren var "Prydlig ritt, men det finns betydligt mer att visa"
 



LA:1
Även till denna klass kändes Pepsi super på framridningen! Det enda som inte riktigt satt var ryggningen, men den är under utveckling ;) Nu förstår hon att hon ska backa, sen ska hon bara göra det avslappnat och på tygel också! Men det kommer med lite mer träning.
Är inte helt hundra nöjd med min insats i dethär programmet. Kom tillbaka lite i gamla vanor, att rida iväg henne lite för mycket på fart. Hon tappar dendär fina takten och blir lite småspringig tycker jag. Vet inte om det är för att jag blir nervös i ett svårare program? P.g.a. detta blev det en del missar, t.ex. att hon slog upp i ena mellantraven och tvärade väldigt dåligt i ena skänkelvikningen. Sen i galoppen så kom megatabben som jag bara vill slå mig själv med en longerpisk för!! Hon har gjort den förvända galoppen skitbra på träning, nemas problemas liksom. Så då när vi skulle vända upp i halvt igenom slutar jag rida, styr liksom bara. Hon blir alldeles för lång och jag tappar ytter, så hon slår om (blev 3:a på själva ridvägen pga omslag). Sen får jag henne aldrig i den "rätta" galoppen, vilket medför en 0:a på självaste förvända som är koefficient 2 på!! Fatta hur mycket poäng vi tappade på det :( Hade jag ridit som jag skulle hade hon inte slagit om, och då hade vi antagligen haft minst 6:a på båda. Det hade varit 15 poäng till, vilket jag räknade ut var ca 4%! Den andra förvända galoppen sen var inte så bra som den känts hemma, men ändå fick vi i alla fall en 8:a (!!) på den :D Även i denna klass fick vi till galoppfattningarna, utom den från skritt. Men 7:or på 4/5 galoppfattningar under dagen är riktigt grymt för att vara oss :))) Så jag får helt enkelt ta med mig dessa bra delar, och läxan att vara noga i den förvända galoppen.
Resultatet blev 60,0 % och domarens slutkommentar "Trevlig häst. Våga visa lite större nyanser. Forma mer på böjd linje. Släpp fram nosen en aning. Lycka till!" 
Om jag inte hade tabbat mig i den förvända galoppen så hade vi troligen varit första utanför placering även i denna klass, på 64%. Nu var vi istället bland de sista... grrrr 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: