Recept, vaniljbullar

Det jag stökade med i köket i fredagskväll var ju såklart lördagsfika! :) I stallet har jag och ett gäng på 6-7 personer till som tradition att turas om och baka fika och sen fika tillsammans varje lördag. I lördags var det min tur, och som vanligt (då det var en "regel" från början) prövade jag på nåt nytt. Det blev vaniljbullar, och de blev verkligen kalasgoda! :D Proppade i mig hela 5 stycken efter att jag ätit lunch haha. Tänkte i alla fall bjuda på receptet, så att om inte annat jag inte tappar bort det ;)

Ingredienser:
Bullar
50 gram jäst
150 gram rumstemeprerat smör/margarin
5 dl mjölk
1 dl ljus sirap
1 ägg
15-16 dl vetemjöl

Fyllning
1 pkt (2 påsar, 7 portioner) marsanpulver
2-3 dl mjölk

Finish
En klick smör (typ 2 msk)
Socker

Smula ner jästen i en degbunke, skär smöret i bitar och lägg i tillsammans med jästen. 
Ljumma mjölken i en kastrull till 37 grader (fingervarmt). Häll den ljumma mjölken över jästen och smöret, rör tills jästen och det mesta av smöret löst upp sig.
Tillsätt ägget samt sirapen och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig, men inte för mycket. 
Låt jäsa övertäckt med bakduk ca 45 min. Under tiden vispar du ihop marsankrämen och stället i kylen. Den ska vara ganska fast.
Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda. Tillsätt ev. mer mjöl om det behövs. 
Rulla till små bollar, ca 16-18st. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt, och försök sedan forma en fördjupning i bullarnas mitt med fingrarna. Nu är det dags att fylla varje bulle med marsankräm! Använd en sprits och tryck ner spritsen i bullens mitt samtidigt som du fyller den med ett jämnt tryck uppåt.
Låt bullarna jäsa på plåten ca 25-30 min, innan gräddar dem i 200 grader ca 10-15 min. De ska vara gyllenbruna och inte degiga inuti.
Avslutade med att pensla på smält smör och doppa/rulla bullarna i socker. Lägg dom på ett galler och låt svalna. 

MUMS! 

      
 
Källa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: