Lektions DM i dressyr 2012

Igår var det dags för Lektions DM i dressyr 2012, ett distriktsmästerskap för oss som inte har egen häst utan sitter på ridskolehästar som i vanliga fall går lektion. Kulkul med en tävling där alla tävlar på lite mer lika villkor tycker jag :)

Eftersom det under dagen även är lektionsponnysar som tävlar så behövde vi inte åka ner så tidigt (har dessutom bara 5 minuters bilresa dit ;)). Pepsi hann gå ut en sväng i hagen (med tunnt täcke, eftersom jag badat henne kvällen innan och inte ville riskera nåt ;)) medan jag mockade, åkte med pappa ner som även skjutsade en ponny och pysslade lite. Sen fick hon komma in och bli knoppad och finputsad, så snygg blir hon när hon är tillfixad :D Vid halv elva rullade vi iväg och när vi kommit ner och lastat ut var Pepsi helt uppe i varv. Överlycklig över att alla kompisar var på plats!! Det är nog den största nackdelen med lektions DM för vår del, Pepsi blir gärna lite styrig och ofokuserad (ffa innan jag suttit upp).

LB:0
Årets förklass var en LB:0. Framridningen hade de på deras stora fina gräsbana, älskar't! Massor av plats och Pepsi får så härlig bjudning (y) Hon kändes fin och fräsch på framridningen, något stel i sidorna men det hade jag också räknat med. Hon sög på bra i alla fall och var glad!
Förklassen gick på utebanan, och innanför dressyrstaket. Snacka om att det kändes väldigt litet och trångt när man ridit två klasser på lång bana helgen innan! Vi fick tidigt startsignal och hann inte riktigt få till det med avspändheten osv. innan vi började. Uppridningen var ungefär en av de sämsta vi gjort, haha bra start! Tror inte Pepsi var riktigt med på att vi skulle börja ;) I övrigt var programmet helt okej, men hon kändes lite "uppe bland molnen" ibland och tjafsade lite när jag försökte få henne att skärpa till sig det sista lilla. Hon var inte riktigt hundra med mig och jag blev lite spänd i sitsen, så nja. Inte överdrivet nöjd direkt, vi kunde gjort det bättre. Dock tycker jag, nu när jag kollar på filmen, att vi fick till en väldigt härlig takt i traven bitvis och flytet och bärigheten finns ju där, det ska bara fram också ;) I första mellantraven hade hon väldigt härligt påskjut i början också tycker jag, och som sagt det finns där. Det ska bara stärkas också :)
Överlag skulle jag ridit lite noggrannnare och mer avslappnat. Menmen, vi fick fina och rättvisa kommentarer och slutade på 64,4 % och en delad 4:e placering :D Kulkul!!

Slutkommentaren från dommaren: Prydlig ritt på härlig häst med lugn ryttarinna! 



Ryttartest inledande klass, DM lag och individuellt
Vi hade väldigt kort emellan våra två starter, endast en ynka halvtimma, vilket jag tycker var lite taskigt. Så det var bara ut från banan, skritta en stund och sen sätta ihop ledet inför klass nummer 2. Pepsi var minst sagt nöjd över att få springa tillsammans med kompisarna ;) Hon tuffade på fint och hela laget tror jag hade en väldigt go känsla innan vi gick in i ridhuset!
Den braiga känslan höll sig faktiskt genom hela programmet :D Vi hade fint flyt, och Pepsi hjälpte mig genom att själv bjuda på och därmed ligga fint i handen. Kunde fokusera fullt på att sitta avslappnat och fint, vilket är det som bedöms i ryttartestet :) 
För en gångs skull fick vi bra betalt för't också!! :D Med individuella superfina 74,6 % (och en höjning med 14,6 % (!!!) från förra året)  och 8,0 på grundsits så spred sig glädje i hela mig kan jag lova :D Äntligen! Ännu bättre blev det när laget gick upp i överlägsen ledning :))) Wiiiiie!
Sista laget fick 0.5 % lägre snittsprocent än oss, så därmed hade vårt grymma lag tagit hem segern :D Jag och Pepsi slutade individuellt som 3:a och fick bronsmedalj! Såååå sjukt galet roligt, bästaaaa ♥

Slutkommentaren från domarna var nåt i stil med: Trevlig ritt och väldigt harmoniskt ekipage! 



Min underbara bästaste Pepsi-plutt fick springa hela tre stycken ärevarv, rekooord ;D Sååå himla glad är jag och verkligen nöjd över både min, Pepsis och hela lagets insats i DM-klassen. Guldstjärnor till oss allihopa ;D

Kärlek till dig min bästa vän ❤


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: