Clearround-hoppning hos Sissi Lilja 4 mars 2012


Har just skrivit en halv novell till världens bästa tränare och hästägare om hur det gick igår, så nu är jag uppvärmd för er! haha ;)

Vi åkte alltså till Sissi och Nina Liljas ridutbildning för att börja mjukstarta säsongen lite med en clearroundhoppning. Måste börja med att säga att jag slutar aldrig förvånas över hur sjukt underbar Pepsi är att ha med sig på tävling! Lastningen både dit och hem gick som en dans, och väl där stod hon hur snällt som helst och verkade nästan njuta av att kunna stå och slappa i transporten. Puss på henne ♥

I alla fall så började vi med 90 cm, och då var det även stilbedömning! När jag skrittade fram på deras stora utebana bland en massa andra hästar var hon huuur nöjd och glad som helst :) Inne på framhoppningen gick hon lite loco, och så fort jag vände upp de första gångerna mot lilla hindret så bockade hon mig ur sadeln :P Haha, lyckades i alla fall sitta kvar och var ändå glad att hon var glad! Dock undrar jag om någon hade gissat på att just hon är lektionshäst, bland alla unghästar som var där ;) När vi fick komma in i stora ridhuset sen blev hon spänd som en fiolsträng verkligen! Hon tittade skeptiskt på såväl hinder som skuggor och start/mål-flagg. När vi sedan fick startsignal hade jag lite problem med att få en ärlig bjudning. Fick liksom inte riktigt kontakt varken med halvhalter eller skänkel när hon var så pass ofokuserad, och alltså blev trycket i galoppen inte så som jag önskat. Detta ledde såklart i sin tur till att rundan blev lite fram och tillbaka, inget superflyt och lite svårt att hitta bra avsprångspunkter. Hon nollade dock utan problem och som avslutning fick man pröva på "jokerhindret", vilket vi gjorde! Det var nästan det hon hoppade bäst på hela banan ;) Det svåra med just det hindret var att det var smalt, bara en enda bom, ur en trixig sväng, låg en stor gosse-nyckelpiga under och hängde svarta snören från bommen. Stilen blev 39/50 (1 poäng ifrån "placering") vilket jag blev väääldigt förvånad över, men kul i alla fall! :)

Efter en hel del skrittandes var det dags för 1m. Hon var inte riktigt lika taggad på framhoppningen, men ändå piggis! Dock kom vi helt fel en gång på oxern, och snäll som hon är offrade hon sig såklart. Tog sen ett litet räcke innan jag kom på oxern igen, och då var det inga problem. Skönt! Inne på banan var hon nästan lika spänd som i första och dessutom riktigt konstig i magen stackarn. Tror att hon var överlag väldigt nervös eftersom det var hela 4,5 månader sen hon lämnade hemma-stallet senast! Men hon skötte sig och bjöd på ett par riktigt fina språng, dock blev det ungefär samma oflyt som i första klassen så känslan var inte så bra. Ett ner fick vi med oss, men det kunde varit betydligt fler. Duktig var hon i alla fall, och nu vet vi vad vi måste jobba och tänka på nästa gång! Superskönt att vara igång så pass tidigt ändå, för då har vi lång tid på oss att först och främst hitta tillbaka lite för att sedan börja klättra uppåt :) 

"Tävlingen" var förövrigt jättetrevligt arrangerad precis som jag misstänkte! Banan var klurig, alla 9 hinder utom det första var relaterat till ett annat och dessutom riktigt fina och tittiga hinder. Alla hade antingen flera plankor, vattenmattor eller olika grindar under sig. Måste säga att jag trodde att det skulle vara "snällare", men det var ju super att det var svårt, grymt bra träning ju!

Trots spänd och lite ofokuserad pålle och en ryttare som självklart kunde ridit lite bättre, tycker jag att vi får helt klart godkänt för att vara säsongsdebut! Är så glad att hon ändå är med mig och gör det jag ber henne om, försöker trots nervositet göra sitt yttersta känns det liksom som. Fet guldstjärna till henne för det!
Nu siktar vi framåt och uppåt helt enkelt :)

Massor med tack till bästa groom-chaufför-pappa! ♥

Ignorera mig lite på bilderna, men hon är snygg som vanligt :)









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: