Hoppträning för Cissi 16 augusti 2012

Tidigare idag var det alltså dags för första hoppträningen, och hoppningen överhuvudtaget, sen sommarbetet för mig och Pepsi :) Det har varit otroligt fint väder idag, sjukt varmt! Jätteskönt såklart, men det var skapligt varmt och rida kan jag lova. Och då red vi ändå efter kl. 17! Men ska som sagt inte klaga, tyckte bara lite synd om Pepsiplutt som blev dösvett.

I alla fall så var hon ganska matt under framridningen och ville inte riktigt komma fram till handen. Inte jätteseg direkt egentligen, men inte det där extra lilla suget heller. Vi fick jobba mycket med att hon skulle fram, och därefter att hon skulle loss i sidorna ordentligt. Någon har nämligen blivit lite bekväm och stel under semestern ;)  

Vi hade satt upp en bana med två långa linjer, en böjd och en rak. Och sen en kombination på två språng (10.5m). Tanken med de långa linjerna var att de skulle vara förberedande inför nästa helgs tävling :) På NFK har de ju nämligen en superstor gräsbana, så linjerna blir naturligt ofta väldigt långa.

Efter framridningen gick vi på lite olika banor, med småhinder. Vi skulle fokusera på att ha en lugn galopp, med lagom tryck i och bara "pluppa runt" ;) Det blev inget höjdarflyt då det var sjukt svårt att "spänna fjädern" när Pepsi var lite matt och inte riktigt orkade komma ihop. Hon blev lite för lång och då blir det inget bra!

När vi höjde upp till en 90/1m så hoppade hon såklart mycket bättre, men fortfarande inget superflyt. Sen har jag tappat så himla mycket känns det som, och i de lägena när jag inte riktigt får fram henne helt så försvinner allt. Jag har svårt att komma upp ur sadeln mellan hindren och lägena finns inte där. Bra tempo, rytm och energi i galoppen är ju A och O för att det ska stämma :)

Men därför tror jag också att bara hon får upp kondisen lite och jag orkar lite till, så kommer vi snabbt vara tillbaka i form :) Det känns som att det mest är det som saknas, för ni anar inte hur flåsig och trött hon blev stackarn. Och då hoppade vi ändå inte speciellt mycket eller högt. Så ja, det kommer! Och precis som i dressyren kan jag ju inte ha skyhöga krav från början på någon av oss såklart, även om man vill att allt ska vara perfa ;) 
Och i vilket fall är det himla kul att vara på G igen, och att få skutta på min fina hoppehäst ♥

Efteråt blev det avskrittning i skogen, och därefter bad :) Sköööönt sa hon! Och ännu mera skööööönt blev det när hon fick gå lös på ridbanan och rulla sig tre gånger, under tiden vi plockade undan alla hinder ;) sötan!

Fotade gjorde snällaste Johanna :D Tuuuusen tack ♥ Bilderna kommer imorgon, men här är smakis ;)

      Hon har inte glömt bort hur man hoppar i alla fall ;) Finisen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: