Nya (dyra!) bestämmelser ang. licenser 2012


Fler än jag som läst och reagerat på SvRFs nya bestämmelser angående licenser 2012? 
För er som inte har tänkte jag sammanfatta lite kort så som jag uppfattat det hela. 

Från och med 1 januari 2012 kommer man inte längre att lösa licens beroende på vilken nivå man tävlar, utan istället beroende på ålder. Alltså betalar t.ex. alla under 12 år (oavsett om man tävlar lokalt typ tre gånger om året, eller SM och på elitnivå varje helg) att betala samma pris för sin licens. Detsamma gäller de mellan 12-18 år och över 19 år. Skillnaden för ryttarlicensen är även att man kommer nu kunna ha möjlighet att bara köpa en endagslicens om man inte vill köpa för ett helt år.

Allt detta innebär att det kommer att bli dyrare för alla som tävlar på lägre nivåer, och billigare för de som tävlar högre (gäller ej internationellt). 

Det här är de nya kostnaderna:

Endagslicens/meetinglicens 150 kr/anmälan (jämför med nu: ett helt år 200 kr!)
Lektionsryttare* 375 kr/år (tidigare: 200 kr)
Ryttare tom det år man fyller 12 år 250 kr/år
Ryttare tom det år man fyller 18 år** 500 kr/år (nu betalar jag 200 kr)
Ryttare from det år man fyller 19 år 750 kr/år

Observera att mina jämförelser är gjorda med den nuvarande lokala licensen, alltså den som jag har.

Förutom dessa ryttarlicensförändrningar kommer även ALLA hästar som tävlar från LOKAL nivå behöva hästlicens, och den kommer inte längre att vara på livstid utan per år. 
Priserna för hästlicenser är 200 kr/år eller 100 kr/år för lektionshäst. Detta är fortfarande oavsett vilken nivå man tävlar på.


FÖRUTOM dessa prishöjningar (som blir för dem som nu mest tävlar "på skoj" och lokal nivå) så har de ju även börjat ta 1000 kr för Grönt kort. Det är självklart jättebra att det blir en ordentligare kurs och högre standard, men jag menar hur dyrt blir inte allt tillsammans?


Jag tycker detta är en allmänt dålig idé, att göra det billigare för de som tävlar högre och dyrare för de som tävlar lägre. Jag kommer antagligen komma undan med "bara" 475 kr/år så länge jag tävlar lektionshäst och eftersom jag lyckligtvis tog grönt kort innan den nya kursen kom. 
Men dem jag tycker synd om är de som bara får det svårare och svårare att kunna komma ut på de lokala tävlingsbanorna bara för att det är för dyrt. Synd för alla duktiga tjejer och killar som bara vill tävla för skojs skull, för det är ju knappt värt alla pengar!!


Vill ni läsa mer om de nya licensförändringarna klicka HÄR.

Bild på mig och Edi, min första lokala tävling :)




Kommentarer
Postat av: Karin

Uppmana alla som är emot att skriva under !!



http://namninsamling.se/index.php?nid=5907



2011-10-07 @ 13:22:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: