Dagens dressyrpass!


Idag hade jag Pepsi igen! :D Har tänkt att hoppa på lördag, så idag fick det bli dressyr på banan :) Så himla synd bara att den inte är alls bra nu, förutom i mitten. Den är kladdig och ojämn på kanterna och i hörnen så det går inte att rida några vettiga vägar t.ex. :(
Men i alla fall! Pepsi var lite småpigg i början vilket jag såklart tog till vara på och höjde kraven lite. Allt blir så mycket lättare när hon har lite mer energi i sig själv liksom! Jag pressade på och var bestämd med att hon skulle 1. svara framåt, vilket hon gjorde väldigt bra faktiskt! 2. Ta sidförande skänkel, vilket inte funkade riktigt lika bra till en början och 3. Samla sig mer och komma upp mer fram och få in bakbenen, och det är jobbigt men det går! ;)
I traven jobbade jag lite blandat öppnor och slutor innan jag gick in nästan helt för skänkelvikningar, både längs med spåret (fast innanför dårå) och över hörnlinjen. Till en början ignorerade hon totalt, men allt handlar om att jag ska bestämma mig och hjälpa henne när det tar emot. Efter mycket jobb började hon komma loss i hela kroppen helt okej i alla fall :D 
I galoppen fortsatte jag med lite byten sen förra träningen, varvat med förvänd för att hon verkligen skulle vara uppmärksam på mina hjälper. Det funkade super faktiskt och hon väntade jättebra med att byta tills jag gav hjälpen, om det så var efter ett varv i förvänd eller direkt på medellinjen :) Dock har hon blivit en liten latis vad gäller bytena och tar alltid fram direkt, men bak ett eller två språng efter. Bara att jobba vidare på! Förövrigt har det blivit såån himla stor skillnad i galoppen nu, och det är för tillfället den som funkar bäst. Älskar när man verkligen känner att man kan samla ett par språng och känna hur hon verkligen får jobba, för att sedan lätta fram lite och sen börja om.
Totalt blev det ett ganska långt pass, kanske 70 minuter inklusive av och framskrittning. Men det finns ju hela tiden saker att jobba på, och så är det så himla roligt haha! ;D Men så tror jag att det gav mycket också och att just nu är vi inne i en period med mycket jobb, och även om det på sätt och vis känns riktigt tufft och att det tar emot lite känner jag hur vi klättrar uppåt och framåt för varje pass :))) Dessutom passar det alltså perfekt egentligen att tävlingssäsongen är över och att en vinter full med träning väntar :) Vi kommer vara såå fit or fight i vår ska ni veta! ;)

Förövrigt (det här blir lite klurigt att förklara, men jag försöker!) känner jag att det är ganska så viktigt för mig (eller oss!) att kunna rida såhär pass ordentligt och verkligen gå in helhjärtat och med full fokus för att det hela ska bli så bra som möjligt. Hon blir garanterat inte lösgjord om jag bara joggar lite, det klarar jag inte av att få henne då. Självklart rider jag verkligen inte stenhårt varje gång, vi älskar att mysa i skogen helt kravlöst och sånt också! Men det jag menar är att när vi rider dressyr, då är det dressyr som gäller, och inte något halvdant. Jag satsar på dethär och vår utveckling och vi går in med 110 %, vi ska bli bättre helt enkelt och då måste jag ställa lite krav på oss båda! :D
Haha, hoppas ni typ fattar :P

Jag vill rida min lilla prinsessa varje dag, varje varje varje dag! Det finns så mycket att bygga vidare på som skulle kunna bli så bra tror jag! Tur att det är tillåtet att drömma i alla fall ;)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: