Hästkunskapskurs på Strömsholm 24-25/8 2011! :)


Nu har jag spenderat två riktigt roliga, intressanta och lärorika dagar på Strömsholm! Börjar nästan känna mig lite hemma där nu :P haha, nejdå men nu hittar jag i alla fall, och gissa om man blir ännu mer sugen på att gå någon av deras instruktörsutbildningar varje gång man är där!

Igår när vi kom dit vid tio så hade vi först den berömda fikapausen (bara så ni vet på alla deras sånahär kurser äter man konstant HELA TIDEN!! :)) Sen fick vi en rundtur inne på ridsportens hus och träffa en massa människor som jobbade där. Skum och lite häftig känsla att stå och prata med hon som har ansvar för hela tdb (Man tänker liksom inte på att det faktiskt är en eller flera "vanliga personer" som ligger bakom alla beslut och sånt som typ tdb. Det känns så avlägset på något sätt när man sitter här hemma och klickar sig runt bland tävlingar och anmäler hit och dit. Det tycker i alla fall jag, en liten parentes sådär ;)) Sen träffade vi även Ridsportens informationschef Lotta, och precis när vi kom satt hon och sms:ade med Roffe, som om han liksom var hennes bästis typ ;) Lotta berättade att hon bl.a. åker med på alla VM, och OS och sånt så hon känner typ alla Sveriges top-ryttare. Fett coolt måste jag bara säga! ;D haha, ja jag är tönt! Sen sa hon även att hon skulle prata med Patrik (Kittel alltså) lite senare och fråga något. Hihi!
Sen träffade massa mer människor innan det var dags för första föreläsningen vilken var Säkerhetskunskap. Alltid bra, dock kändes allt ganska så basic och dendär filmen har man sett ett antal gånger nu! Sen fick vi följa med ut i stallet och föreläsaren visade och berättade hur de hanterade alla hästar på strömsholm och vilka regler som gällde där ungefär. Sen visade hon även upp lite häst vi hand, och det skulle jag vilja bli bättre på! Blir så sällan att man tränar sånt liksom.
Senare på eftermiddagen fick vi träffa en föreläsare från KRAFFT som berättade massor om foder och hästen matsmältning osv, och så fick vi två böcker om det. Det var välsigt intressant och jag lärde mig massor nytt! Super också att vi fick med oss böcker som man kan läsa och komma ihåg hur hon berättade.
Idag gick vi upp tidigt för att äta frukost och sedan träffa en veterinär från hästsjukhuset. Med henne hade vi Avelslära samt Hästens Anatomi och Fysiologi. Hon var verkligen superduktig och vi fick ställa massor av frågor, men såklart kommer man inte på så många just nu, utan nu när jag kommit hem kommer jag på massor som jag skulle fråga. typiskt! Men hennes två lektioner var dom absolut roligaste och intressantase tyckte jag, och man fick massor Jaha-upplevelser och kunde koppla ihop mer och mer varför saker och ting är som det är i hästens kropp. Just nu känns det som om jag glömt bort mycket, men jag tror att när man kommer i situationer där man behöver kunskapen hon gett oss kommer man att komma ihåg. Jag hoppas i alla fall det! :)
Vi avslutade kursen med ett besök och guidning på Hästsjukhuset, och det var jätteroligt att se! Tyvärr var det en väldigt lugn dag och knappt en enda häst under undersökning. Hade det klaffat hade vi fått se en operation, men tyvärr var det ingen på gång när vi var där :( hade varit häftigt att se! Men vi fick se en massa andra salar och röntgen och sånt där! Och med tanke på min yttepyttelilla erfarenhet av hästjukhus och kliniker var det väldigt roligt att  få se hur det såg ut och få höra hur saker och ting gick till!
Vid halv tre var det fika på Markan, mums! och sedan kom snälla pappa och hämtade mig.

Juste! Vi kikade in lite i Strömsholms sadelmakeri där de har en massa fina märkesgrejer, och gissa om jag blev glad när jag såg att de hade Schokemöhle Champion schabraken! Om ni minns funderade jag ju på det bruna, men när jag fick se dem IRL och jämförde de olika färgerna fick det bli det mörkblåa, asfint om ni frågar mig! Dessutom faktiskt 50 kr billigare än vad jag hittat på olika internetsidor, och så slapp jag ju frakt. Så det fick definitivt följa med mig hem som en födelsedagspresent från någon av dem jag fått pengar ifrån ;) 

På hemvägen stannade vi på Avantia och jag köpte mitt efterlängtade hackamore ;) så nu har jag det också! Och från föreläsaren från KRAFFT fick vi en höpåse, så tre saker + en massa bra böcker + massa bra kunskap fick jag med mig hem :D

När vi var hemma så bytte jag om och åkte direkt upp till stallet och umgick lite med kompisarna och mina fina hästar ♥

Imorrn har vi bara två lektioner i skolan och slutar 12.20, wiiie! :D

Kram H



Kommentarer
Postat av: Mary

HÖRRÖDU! Nu är det dags att uppdatera bloggish :)

2011-09-05 @ 19:00:20
URL: http://marypoynter.blogg.se/
Postat av: Julide Yoldas

sv: det skulle vara jättekul om du kunde göra de:D

[email protected]

2011-09-07 @ 14:16:35
URL: http://juulideyoldas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: